گالری‌گردی

گشت و گذار در نمایشگاه‌های روز و نگاهی تازه به آثار هنرمندان ایران و جهان
۲۸/۰۳/۱۴۰۱
جزیره دکارت

جزیره دکارت

جزیره دکارت تعلق خاطر دکارت نسبت به ریاضیات و کاربرد آن به عنوان ابزار علم، تأثیر بسزایی در نظام فلسفی وی گذاشت؛ به گونه ای که […]
۲۱/۱۱/۱۴۰۰
هراس و پرواز سیمرغ‌ها

هراس و پرواز سیمرغ‌ها

هراس و پرواز سیمرغ‌ها تجربه‌ی بازدید از نمایشگاه اخیر کارخانه آرگو «محسن وزیری‌مقدم: پروژه‌های تحقق‌نیافته مجسمه‌های پویا، کوچک تا بزرگ (۱۳۹۷-۱۳۴۷)» قصه‌ شاید از یک روز […]
۰۶/۱۰/۱۴۰۰
درباره نمایشگاه گروهی مشاهدات در گالری ملک

درباره نمایشگاه گروهی مشاهدات در گالری ملک

درباره نمایشگاه گروهی مشاهدات در گالری ملک برای ترجمه ی اونچه که در طراحی محض اتفاق می افتد، ما به چیزی فراتر از کلیشه های بصری […]
۰۳/۱۰/۱۴۰۰
"نور که نباشد"، آثار محبوبه نوروزی در گالری اینجا

نور که نباشد

“نور که نباشد” آثار محبوبه نوروزی در گالری اینجا برش زدن بر سیر منطقی و سرعت همیشگی زمان و ایجاد تمرکز و دقیق شدن بر چیزها […]
۲۴/۰۹/۱۴۰۰
هر که درین پرده نشانیش هست

هر که درین پرده نشانیش هست

هر که درین پرده نشانیش هست مواجهۀ اول: بعد از یک سربالایی، کوچه خلوت‌تر می‌شود. تاریکی شب آرامشش را تحمیل کرده، اما صدای خروس از یکی […]
۲۰/۰۹/۱۴۰۰
مروری بر نمایشگاه "در میان تاریکی" مریم طباطبایی

مروری بر نمایشگاه “در میان تاریکی” مریم طباطبایی

مروری بر نمایشگاه “در میان تاریکی” مریم طباطبایی راهروها، راه‌پله‌ها و دالان‌های پوشیده در لایه‌های خاکستری‌های رنگی و مزین به سایه و روشن روز، محدوده بصری […]
۰۹/۰۹/۱۴۰۰
مروری بر نمایشگاه نقاشی‌های مسعود کیمیایی

مروری بر نمایشگاه نقاشی‌های مسعود کیمیایی

مروری بر نمایشگاه نقاشی‌های مسعود کیمیایی می‌دانیم که اقتباس، تصرف و بینامتنیت از بدیهیات جهان متن‌ها است و آثار هنری نیز از این امر مستثنی نیستند. […]
۲۱/۰۸/۱۴۰۰
نگاهی به آثار ساله شریفی

نگاهی به آثار ساله شریفی

نگاهی به آثار ساله شریفی “هویت در درختان هزارساله” آنجایی که عناصر طبیعت و هنر به هم پیوند می‌خورند نقطه‌ی روشنی از هویت است. هویتی که […]
۲۸/۰۷/۱۴۰۰
حتی خاطره‌ی خاموش تو نیز دیگر بازت نمی‌شناسد

حتی خاطره‌ی خاموش تو نیز دیگر بازت نمی‌شناسد

حتی خاطره‌ی خاموش تو نیز دیگر بازت نمی‌شناسد جز خطوط کنار چشم و لب‌ها، جز شیارهای سالیان درگذشته بر روی جان و روح، زن عشق آمیخته […]
۲۱/۰۷/۱۴۰۰
نقدی بر نمایشگاه "درون گوشت و استخوان" مریم کوهستانی

نقدی بر نمایشگاه “درون گوشت و استخوان” مریم کوهستانی

نقدی بر نمایشگاه “درون گوشت و استخوان” مریم کوهستانی نه گوشت است و نه استخوان، تن‌ها عریان، عیان و تهی، تنها یا با دیگری حضور دارند، […]
۱۳/۰۷/۱۴۰۰
چون بوسه‌های به‌یادآمده پس از مرگ

چون بوسه‌های به‌یادآمده پس از مرگ

چون بوسه‌های به‌یادآمده پس از مرگ اشیاء و مناظر بی‌جان در کنج اتاق‌ها، همیشه مهمان نگاه‌های گذرا بوده‌اند. نگاه‌هایی که یک فرم کلی از فلسفه‌ی وجودی […]
۱۱/۰۷/۱۴۰۰
شب‌ترانه‌ی کوچک

شب‌ترانه‌ی کوچک

شب‌ترانه‌ی کوچک ‏ Eine kleine nachtmusik * در آن خلوت ناب مسحورکننده، آن فضای پهناور که صدایم را به خودم برمی‌گرداند، وقتی که نور ماه بر […]
۲۹/۰۶/۱۴۰۰
چهره‌ی زن ایرانی در دهه‌ی ۹۰ خورشیدی

چهره‌ی زن ایرانی در دهه‌ی ۹۰ خورشیدی

چهره‌ی زن ایرانی در دهه‌ی ۹۰ خورشیدی در بازنمایی تصویر زنانه از موضوعات اصلی نقاشی معاصر ایران است که در باب گرایش به این موضوع مطالعات […]
۲۵/۰۶/۱۴۰۰
اگر که تو گنجینه‌ی نهان منی

اگر که تو گنجینه‌ی نهان منی

اگر که تو گنجینه‌ی نهان منی قصه‌ها برای گریز از واقعیت، نقطه‌ی امن زندگی هستند. جز کلمات، رنگ‌ها، خیال، و معصومیت طبیعت انگار چیزی برای تسکین […]
۱۲/۰۶/۱۴۰۰
عجایب‌المخلوقات

عجایب‌المخلوقات

عجایب‌المخلوقات مسئله‌ی منشأ دین که از دوران مدرن ذهن انسان را به خود مشغول کرده، همچنان، ناشناخته باقی‌مانده است و مانند دیگر سؤالاتی که مربوط به […]
۲۸/۰۵/۱۴۰۰
کبریت توکلی، کالایی بی‌خطر در تمام دوران‌ها

کبریت توکلی، کالایی بی‌خطر در تمام دوران‌ها

کبریت توکلی، کالایی بی‌خطر در تمام دوران‌ها آثار هنری که بیانگر بالاترین سطح خلق معنوی‌اند، معمولاً فقط وقتی در چشم بورژواها عزیز می‌شوند که به شکلی […]
۱۵/۰۵/۱۴۰۰
هنرمندان بد کپی می‌کنند، هنرمندان خوب سرقت می‌کنند

هنرمندان بد کپی می‌کنند، هنرمندان خوب سرقت می‌کنند

هنرمندان بد کپی می‌کنند، هنرمندان خوب سرقت می‌کنند عملِ بهره بردن از ابژه‌های فرهنگی که متعلق به ما نیست، بدون این که لزوماً نسبت به آن […]
۱۲/۰۵/۱۴۰۰
تلاشی برای احیای یک مکان با نقاشی‌ها و حجم‌ها

تلاشی برای احیای یک مکان با نقاشی‌ها و حجم‌ها

تلاشی برای احیای یک مکان با نقاشی‌ها و حجم‌ها اگر بخواهم درباره‌ی نمایشگاه کوچکی که بر پا کردیم حرف بزنم، این کلمات کلیدواژه‌های اصلی من از […]
۲۸/۰۴/۱۴۰۰
کنج شاخه‌های تاریک و روشن

کنج شاخه‌های تاریک و روشن

کنج شاخه‌های تاریک و روشن سایه‌ها، اوهام یا تصویرهای خیال‌انگیزی که از هر چیزی روی دیوارها بازتاب می‌شود، جهان وسیع بیگانه‌‌ای را شکل می‌دهند. گویی چیزها […]
۰۷/۰۴/۱۴۰۰
یا شاید که خود من است این ساقۀ بی‌رنگ و سفید که در بهاران می‌سوزد*

یا شاید که خود من است این ساقۀ بی‌رنگ و سفید که در بهاران می‌سوزد*

یا شاید که خود من است این ساقۀ بی‌رنگ و سفید که در بهاران می‌سوزد* هر فرد از سرآغاز زندگی‌اش، دو بخش را با خود حمل […]
۰۱/۰۴/۱۴۰۰
عیان بر عیان

عیان بر عیان

عیان بر عیان ” پژوهشی در مهندسی تصویر در ایران” از آن عبارت‌هایی است که نه در یک پایان‌نامه، نه در یک مقاله، که در نگاه […]
۲۳/۰۳/۱۴۰۰
صد عاشق خفته‌اند برای ابد در زیر خاک خشک.*

صد عاشق خفته‌اند برای ابد در زیر خاک خشک.*

صد عاشق خفته‌اند برای ابد در زیر خاک خشک.* انسان به شیوه‌های متفاوتی نگاه کردن را تجربه می‌کند. در جهانِ روشن ِ پس از باز شدن […]
۲۹/۰۲/۱۴۰۰
آنچه را که مرگ می‌نامی به‌یاد می‌آورم

آنچه را که مرگ می‌نامی به‌یاد می‌آورم

آنچه را که مرگ می‌نامی به‌یاد می‌آورم از آنجا که حیات، تکرار ناگزیر رویش و رنج است، شیوه‌ی رویارویی با آن، ظرافت و آگاهی وسیعی می‌طلبد. […]
۱۳/۰۲/۱۴۰۰
خود را میان چشمان تو دیدم اما تو را مرده یافتم*

خود را میان چشمان تو دیدم اما تو را مرده یافتم*

خود را میان چشمان تو دیدم اما تو را مرده یافتم* جهان رو به اتمام، جهان ناپایدار، جهان لبریز از جای خالی قصه‌ها، می‌تواند ترس بزرگی […]
۲۹/۰۱/۱۴۰۰
پس چه هنگام این‌ ماه‌های سپید در پشت کوه‌ها افول می‌کند*

پس چه هنگام این‌ ماه‌های سپید در پشت کوه‌ها افول می‌کند*

پس چه هنگام این‌ ماه‌های سپید در پشت کوه‌ها افول می‌کند* آنچه که انسان به‌ آن می‌نگرد یا به طوری آن‌چیزی که در جهان بیرون بازتاب […]
۱۷/۰۱/۱۴۰۰
زیباشناسی تا ووندولوژی

زیباشناسی تا ووندولوژی

زیباشناسی تا ووندولوژی موتیف‌ها در هر بستر و زمینه‌ای عناصر تکرار شونده‌ای هستند، که در مجموع، تشکیل بافت می‌دهند و به سبب الگوی چیدمان، قواعد و […]
۱۵/۰۱/۱۴۰۰
نگاه او نقاش: یادداشتی برای این/جا گالری

نگاه او نقاش: یادداشتی برای این/جا گالری

نگاه او نقاش: یادداشتی برای این/جا گالری هنر می‌تواند تا جایی که بر ذات و رسالت‌اش ضربه‌ای وارد نشده، سویه‌های اقتصادی به‌خود بگیرد. از این منظر […]
۰۳/۰۱/۱۴۰۰
نمایشگاه "نوروز" به کیوریتوری بهنود جواهرپور

نمایشگاه “نوروز” به کیوریتوری بهنود جواهرپور

نمایشگاه “نوروز” به کیوریتوری بهنود جواهرپور نمایشگاه “نوروز” به کیوریتوری بهنود جواهرپور و با همراهی محمود عبید از ابتدای بهار ۱۴۰۰ در هتل بوتیک حنا فعالیت […]
۰۱/۰۱/۱۴۰۰
قصه‌پردازی روی پارچه‌ها

قصه‌پردازی روی پارچه‌ها

قصه‌پردازی روی پارچه‌ها گذر فصل‌ها، درخشش رنگ‌های شاد، مرگ و تولد درخت‌ها در باغ‌های سرگردان، از عناصر بصری قابل رویت در آثار تاج‌سر جعفری هستند. زنی […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۹
عکس‌ها خود تاریخ‌اند

عکس‌ها خود تاریخ‌اند

عکس‌ها خود تاریخ‌اند ساز و کار یک دوربین آن‌قدر پیچیده نیست که پس از چندین بار تمرین قلق‌هایش دستت نیاید.فقط کافی‌ست با آن خو بگیری و […]
۱۲/۱۲/۱۳۹۹
ابهام، چون بداهت زندگی

ابهام، چون بداهت زندگی

ابهام، چون بداهت زندگی “شناخت” مبتنی بر تمایز است؛ ازین رو، “چیستی” هر پدیده، محصول مرزهایی است که با دیگر پدیده‌ها دارد. حد و مرزها نقشی […]
۰۵/۱۲/۱۳۹۹
تبارشناسیِ کروموزوم‌ها

تبارشناسیِ کروموزوم‌ها

تبارشناسیِ کروموزوم‌ها دیرینه‌شناسی فوکو روشی است که با تبدیل زبان و گفتمان به نقطه‌ی آغاز تحلیل، قواعد شکل‌گیری گفتمان‌ها و دانش‌ها را شناسایی می‌کند. دیرینه‌شناسی در […]
۰۳/۱۲/۱۳۹۹
قصه‌پردازی از دشت‌ها تا پیاده‌روها

قصه‌پردازی از دشت‌ها تا پیاده‌روها

قصه‌پردازی از دشت‌ها تا پیاده‌روها “کار هنری، همچون چیزی خاص، به محض ورود به نظام هنر، از کارهنری بودن باز می‌ماند. به شی‌ای تبدیل می‌شود که […]
۰۷/۱۱/۱۳۹۹
خط معنادار

خط معنادار

خط معنادار ویژگی مشترک تمام ابژه‌هایی که احساسات زیباشناختی را در ما برمی‌انگیزانند، چه چیزی است؟ کلایو بِل در کتاب هنر (۱۹۱۵)، این چنین پاسخ می‌دهد: […]
۰۵/۱۱/۱۳۹۹
رنج، به‌جای خالی عشق

رنج، به‌جای خالی عشق

رنج، به‌جای خالی عشق عصیان، امید، ترس، خشم، مهر و سرگردانی. و سرگردانی، کلمات خرد و ازهم‌پاشیده‌ای که حالات انسان را بیان می‌کنند. اینکه یک هنرمند […]
۲۸/۱۰/۱۳۹۹
مهندسی زاویه‌ی دید

مهندسی زاویه‌ی دید

مهندسی زاویه‌ی دید گاهی هنرمند متوجه می‌شود برای بازنمایی و خلق موقعیتی که در سر دارد، نیاز به کنکاش در جای دیگری به غیر از فرم […]
۲۵/۱۰/۱۳۹۹
اگر چیزی دیده نشود به محاق می‌رود؟

اگر چیزی دیده نشود به محاق می‌رود؟

اگر چیزی دیده نشود به محاق می‌رود؟ مدتی‌ست در خواب‌هایم اشیائی حضور پیدا کرده‌اند که همه مشابه‌اند و مدام در حال تکرار.آن‌ها را در ته ذهنم،در […]
۲۳/۱۰/۱۳۹۹
میانه‌روی بین فرم و غایت

میانه‌روی بین فرم و غایت

میانه‌روی بین فرم و غایت کانت در بخش شانزدهم نقد قوه حکم، دو نوع زیبایی را معرفی می‌کند. زیبایی آزاد یا زیبایی صرفا مقید. اولی به […]
۲۱/۱۰/۱۳۹۹
برای شاخه‌ها در آخرین روشنای روز

برای شاخه‌ها در آخرین روشنای روز

برای شاخه‌ها در آخرین روشنای روز در زبان و بیان هنر نگارگری ایرانی، عناصر متفاوت، دارای لایه‌های زیبایی‌شناسی متعدد و همچنین دارای معانی ظاهری و باطنی […]
۱۴/۱۰/۱۳۹۹
بی‌هویتی اجتماعی

بی‌هویتی اجتماعی

بی‌هویتی اجتماعی رابطه انسان سنتی و محیط پیرامونش تا حدودی فاقد پیچیدگی‌هایی بود که انسان امروزی در مواجهه با محیط با آن روبرو می‌شود.ساختن محیط در […]
۰۷/۱۰/۱۳۹۹
تمام چیزهایی‌ که از خاطرات باقی‌مانده

تمام چیزهایی‌ که از خاطرات باقی‌مانده

تمام چیزهایی‌ که از خاطرات باقی‌مانده چیزهایی هستند که شکل ثابتی دارند اما تا زمانی‌که از بعد دیگری به آن‌ها نگاه نکنی، ماهیت واقعی خود را […]
۰۴/۱۰/۱۳۹۹
بی‌نیازی از پیش فرض‌ها

فرمالیسم، قسمت دوم

فرمالیسم، قسمت دوم بی‌نیازی از پیش فرض‌ها لئونارد مایر در اواخر قرن بیستم، بر قضاوت آثار هنری براساس خصوصیات صوری ذاتی‌ حکم داد. بر طبق این […]
۲۷/۰۹/۱۳۹۹
ترجمه‌ی یک ترجمه

ترجمه‌ی یک ترجمه

ترجمه‌ی یک ترجمه در حوزه شعر، همه درباره‌ی این جدال آشنا شنیده‌ایم که در مورد ترجمه ابیات شاعران به یک زبان دیگر برپاست. ادیبان، زبان‌شناسان و […]
۲۴/۰۹/۱۳۹۹
به تو نزدیک می‌شوم که لحظه‌ی بعد دیگر وجود نخواهی داشت.

به تو نزدیک می‌شوم که لحظه‌ی بعد دیگر وجود نخواهی داشت.

به تو نزدیک می‌شوم که لحظه‌ی بعد دیگر وجود نخواهی داشت. برای هدا زرباف وقتی گوشه‌ای نشسته ای، یعنی انتظار چیزی را می‌کشی. انتظار یک تولد، […]
۱۷/۰۹/۱۳۹۹
رفته‌های آشنا

رفته‌های آشنا

رفته‌های آشنا صرفه‌جویی در نمایش دادن، بریدن و دقیق شدن در قسمتی خاص، یا مخدوش کردن بخشی از یک کل معنادار معمولا خبر از نمود دو […]
۱۴/۰۹/۱۳۹۹
فرمالیسم، قسمت اول

فرمالیسم، قسمت اول

فرمالیسم، قسمت اول استخراج فرم‌ها برای آغاز صحبت از فرمالیسم لازم است تاریخچه‌ی شکل گیری مفهوم زیباشناسی را‌ بدانیم. فرمالیسم را نمی‌توان منفک از زیباشناسی بومگارتن، […]
۰۹/۰۹/۱۳۹۹
از جهان باغ‌ها تا جهان راه‌گذرهای بتنی

از جهان باغ‌ها تا جهان راه‌گذرهای بتنی

از جهان باغ‌ها تا جهان راه‌گذرهای بتنی ما از هنر همان‌چیزی را می‌بینیم و می‌خواهیم ببینیم که به عمق تاریکی‌های درون دست‌ می‌برد و از آن […]
۰۱/۰۹/۱۳۹۹
مکان خیالی

مکان خیالی

مکان خیالی ارسطو از قوه‌ای به نام تخیل (phantasia) صحبت می‌کند که هم مرتبه اما متمایز با درک و ذهن است، او آن را به عنوان […]
۲۹/۰۸/۱۳۹۹
بی‌زبانی در عین زبان‌مند بودن

بی‌زبانی در عین زبان‌مند بودن

بی‌زبانی در عین زبان‌مند بودن حشو در ادبیات معمولا یکی از دو نقش آشنای خودش را بازی می‌کند. اولی، گمراه کردن مخاطب است؛ وصله پینه کردن […]
۲۵/۰۸/۱۳۹۹
رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها

رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها

رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها شیوه‌ای که سمانه مطلبی برای بیان مفهوم و بیان آن‌چه در ذهنش می‌گذرد، برگزیده، شیوه‌ی دوخت روی پارچه می‌باشد. متریال او […]
۱۸/۰۸/۱۳۹۹
بدنم کارم است و کارم بدنم

بدنم کارم است و کارم بدنم

بدنم کارم است و کارم بدنم همه‌‌ی ایده‌ها،تنش‌ها،کنش‌ها و اجراها از بدن است که بر زندگی جاری می‌شود.سرچشمه‌ی آمدنِ کوچک‌ترین خط‌ها بر کاغذ تا وسیع‌ترین رنگ‌ها […]
۱۶/۰۸/۱۳۹۹
هنر مکان محور

هنر مکان محور

هنر مکان محور کلاس اولدنبرگ در سال ۱۹۶۱ نوشت:” من طرفدار هنری هستم که کاری غیر از نشستن در یک موزه انجام دهد.” Site-Specific Art اصطلاحی […]
۱۵/۰۸/۱۳۹۹
خانه کجاست؟

خانه کجاست؟

خانه کجاست؟ تقابل دوتایی‌ها خانه، به عنوان محل استقرار، به عنوان امکانی بری یکجانشین شدن و البته به عنوان ابزاری برای بقای ارتباطات انسانی در تمام […]
۱۱/۰۸/۱۳۹۹
کسی‌که می‌ماند، کسی‌که فراموش می‌شود

کسی‌که می‌ماند، کسی‌که فراموش می‌شود

کسی‌که می‌ماند، کسی‌که فراموش می‌شود همه‌چیز به تاریخی برمی‌گردد که چهره‌ی زنان روی کاغذها و بوم‌ها به تصویر درآمد. زمانی‌که هنرمندان بزرگ دریافتند زنان بخش جدایی‌ناپذیر […]
۰۲/۰۸/۱۳۹۹
حیات سیاسی

حیات سیاسی

حیات سیاسی به بهانه‌ی “خواندن یک آهنگ جدید”، نمایشگاه جدید نیکی نجومی، آثار وی را با نگاهی به نظریات هانا آرنت بررسی خواهم‌کرد. فیگورهای نیکی نجومی […]
۰۱/۰۸/۱۳۹۹
زندگی/نگاه مرتعش

زندگی/نگاه مرتعش

زندگی/نگاه مرتعش “اگر از من بپرسید تعریفم‌ از خاورمیانه چیست،من می‌گویم مکانی پر از گرما،فرهنگ و عشق.” این جمله را علی الشهابی، عکاس بحرینی در ابتدای […]
۲۷/۰۷/۱۳۹۹
آخرین دقیقه‌های زوال

آخرین دقیقه‌های زوال

آخرین دقیقه‌های زوال طبیعت غوغا می‌کند و جان می‌بازد. ما تصاویر را ورق می‌زنیم، به‌جامانده از زمانی‌که جهان آن چهره‌ی دیگرش را نمایان می‌کند و زیبایی‌ها […]
۱۹/۰۷/۱۳۹۹
غبار تصویر

غبار تصویر

غبار تصویر هر وقت دست به ثبت لحظه‌ای می‌زنیم،در حال ثبت خاطره‌ای هستیم. خاطره‌ها در قالب عکس،ماندگارترین و عمیق‌ترین حس‌ها را در طول تاریخ منتقل کرده‌اند. […]
۱۸/۰۷/۱۳۹۹
انسان مقدس

انسان مقدس

انسان مقدس پناهندگانِ مجموعه‌ی “بازگشت” مهسا نوری مصداقی برای مفهوم هوموساکر(Homo sacer) هستند. هوموساکر مفهومی متعلق به روم باستان است و به کسی اطلاق می‌شد که […]
۱۳/۰۷/۱۳۹۹
جهان سرگردانی نقطه‌ها

جهان سرگردانی نقطه‌ها

جهان سرگردانی نقطه‌ها آن‌چه که در پس و پشت پلک‌ها نقش می‌بندد، تکه‌های پراکنده از یک واقعیت دور یا نزدیک است. آن‌چه که خوش‌بختی یا تیره‌بختی […]
۰۸/۰۷/۱۳۹۹
عالم کبیر- عالم صغیر

عالم کبیر- عالم صغیر

عالم کبیر- عالم صغیر اثر دارای عناصر، خصوصیات و مشخصاتی است که در امر تفسیر و نحوه خوانش آن تعیین کننده است. هر چه آثار هنری […]
۰۴/۰۷/۱۳۹۹
ادراک حسی بدن

ادراک حسی بدن

ادراک حسی بدن از دوران میانه سنگی با نقاشی‌های پناهگاهی تا به امروز، بدن نقشی ویژه در هنر داشته‌است، اما در سال‌های اخیر با مطالعات ریچارد […]
۳۰/۰۶/۱۳۹۹
همه‌چیز فقط یک قصه است

همه‌چیز فقط یک قصه است

همه‌چیز فقط یک قصه است در رساله‌ی “سرآغاز کار هنری”، مارتین هایدگر می‌گوید: “حقیقت به‌عنوان روشن‌ساختن و پوشیده‌داشتنِ موجود، بدین‌صورت وقوع می‌یابد که سروده می‌شود.” ماریوس […]
۲۷/۰۶/۱۳۹۹
پرویز، بهمن، سهراب و دیگران

پرویز، بهمن، سهراب و دیگران

پرویز، بهمن، سهراب و دیگران مرور نمایشگاه ‘پرویز تناولی | ویروس مجموعه‌داری’، نمایش‌ در گالری دستان+۲   نخستین فصل داستان زندگی ما در بی‌خبری و ناآگاهی […]
۲۳/۰۶/۱۳۹۹
جهت حفظ آرامش

جهت حفظ آرامش

جهت حفظ آرامش این‌جا تالاری‌ست در زیرزمین بنیاد پژمان: کارخانه آرگو که تماشاگرِ گالری توسطِ چیدمان هنرمند دعوت به قدم‌گذاشتن بر روی فرش قرمز طویلی می‌شود […]
۲۰/۰۶/۱۳۹۹
خامِ پخته

خامِ پخته

خامِ پخته هنر جدید با ویرانگری آرمان‌های کهنه مانند پرسپکتیو و زیبایی یونانی، مسیر خود را اغاز کرد. در بین گرایش‌های بی‌شمار هنر جدید، عناوینی مانند […]
۱۶/۰۶/۱۳۹۹
سوختن به رنگ نیلی

سوختن به رنگ نیلی

سوختن به رنگ نیلی انسان به رنج عادت نمی‌کند، بلکه به ناچاری و گاهی اشتیاق، آن را می‌پذیرد. در آثار سوده داوود صورت‌ها، بی‌تفاوت و سرشار، […]
۱۱/۰۶/۱۳۹۹
روایت انباشت دستاوردهای در-زمانی

روایت انباشت دستاوردهای در زمانی

روایت انباشت دستاوردهای در زمانی بنا بر تحقیقات جرج لیکاف و مارک جانسون، در عصر حاضر، استعاره ها دیگر، تنها، آرایه ادبی در حوزه بلاغت زبانی […]
۰۷/۰۶/۱۳۹۹
حرم

حرم

حرم حرم‌سرا، اندرونی و gynaeceum واژگانی هستند که در روزگار گذشته به مکان‌هایی مختص به زنان اطلاق می‌شد. اگر بخواهیم با دیدی مثبت به این مکان […]
۰۲/۰۶/۱۳۹۹
در وهمی که به سر می‌بریم

در وهمی که به سر می‌بریم

در وهمی که به سر می‌بریم در جهان، همه‌ی‌چیزها نور را به‌نوعی در خود حل می‌کنند. حتی تاریکی. نور می‌تواند به پرسپکتیو نقش‌بسته در تصویر روبه‌رو […]
۲۸/۰۵/۱۳۹۹
حیرت و حرمان

حیرت و حرمان

حیرت و حرمان نقاشی کردن اگر شروع بیانگری تجریدهای انسانی نباشد اما، از ابتدایی ترین و اساسی ترین کنش های زمانمند برآمده از اندیشه و میل […]
۲۶/۰۵/۱۳۹۹
صفوف منظم خطوط

صفوف منظم خطوط

صفوف منظم خطوط جسم/بدن، در طول تاریخ هنر یکی از الهام‌بخش‌ترین‌ها و کنجکاوی‌برانگیزترین موضوعات برای هنرمندان و خصوصا هنرمندان هنرهای تجسمی بوده است. مطالعه‌ی بدن‌ گاهی […]
۲۴/۰۵/۱۳۹۹
اختراع دمده

اختراع دمده

اختراع دمده انسان قرن هفده‌ای با اتکا به اصل کوگیتوی دکارتی، فردگرایی و ذهنیت‌گرایی را بنیان نهاد و در ادامه انسان قرن هجده‌‌ای متثر از کانت […]
۲۳/۰۵/۱۳۹۹
عکس از م.صیاد

عکس از م.صیاد

عکس از م.صیاد وقتی شروع می‌کنیم به نگاه کردن مجموعه عکس‌هایی از انقلاب ۵۷ از عکاسان مختلف، پس از مدتی با کندوکاو در ثبت آن‌ها از […]
۱۹/۰۵/۱۳۹۹
صورت‌ها کجا خاکستری می‌شوند؟

صورت‌ها کجا خاکستری می‌شوند؟

صورت‌ها کجا خاکستری می‌شوند؟ “در آغاز ظلمات مقدس حکم‌فرما بود و از این ظلمات نور سر برآورد. نور و تاریکی، رقص آفرینش را به پایکوبى برخاستند […]
۱۴/۰۵/۱۳۹۹
"گویا و من"

“گویا و من”

“گویا و من” در مطالعه آثار اقتباسی، شباهت‌ها و تفاوت‌های اثر مقتبس و منبع اقتباس، هر دو اهمیت می‌یابند. شباهت یا همان عناصر اقتباسی توجه ما […]
۱۲/۰۵/۱۳۹۹
کاریکلماتور؛ بازی‌های زبانی هنرمند

کاریکلماتور؛ بازی‌های زبانی هنرمند

کاریکلماتور؛ بازی‌های زبانی هنرمند مسئله این است که عدد مواد و متریال از یک اندازه‌ی مشخص فراتر نیست و اگر قرار باشد خیلی قاعده‌مند و مکانیکی […]
۰۵/۰۵/۱۳۹۹
تو را در دشت‌ها به‌خاطر می‌آورم

تو را در دشت‌ها به‌خاطر می‌آورم

تو را در دشت‌ها به‌خاطر می‌آورم در کلاژهای آهو حامدی، احساسات، انگار پشت انبوه درختان محو می‌شوند. صورت‌ها و موهای بلند، شکل‌گرفته با ترکیب آب و […]
۳۱/۰۴/۱۳۹۹
"طبع ملول از دولت قبول محروم نماند"

“طبع ملول از دولت قبول محروم نماند”

“طبع ملول از دولت قبول محروم نماند” در هنر آینه کاری، که جزء هنرهای دیواری متاخرتر سنتی ایران است، بیش از هر چیز، با پدیده انکسار […]
۲۹/۰۴/۱۳۹۹
ملغمه‌ای از روزگاران

ملغمه‌ای از روزگاران

ملغمه‌ای از روزگاران پژوهشگران متعددی تا به حال از ناکارآمد بودن/جامع نبودن آن گفته‌اند‌؛ از اینکه زبان در کنار تمام امکاناتی که به ما می‌دهد همچنان […]
۲۲/۰۴/۱۳۹۹
آوازهای نخوانده بر سنگفرش خیابان

آوازهای نخوانده بر سنگفرش خیابان

آوازهای نخوانده بر سنگفرش خیابان ماریو جاکوملی، در سراسر زندگی حرفه‌ای‌اش به یک جمله پای‌بند بود: “من می‌خواهم افکار انسان‌ها را عکاسی کنم.”و دوربین به دست […]
۱۶/۰۴/۱۳۹۹
اهمیت زاویه‌ی تماشا

اهمیت زاویه‌ی تماشا

اهمیت زاویه‌ی تماشا این جمله‌ی معروف منتقدهای سینمایی است: ” برای درک بهتر، این فیلم را باید روی پرده ببینید‌.” یا مثلا اگر از بازیگران تئاتر […]
۰۸/۰۴/۱۳۹۹
در نقطه‌هایی که گم‌ات کرده‌ام ...

در نقطه‌هایی که گم‌ات کرده‌ام …

در نقطه‌هایی که گم‌ات کرده‌ام … کسی میان سال‌هایی که فراموش‌ شده‌اند، هنوز زنده مانده و دست تکان می‌دهد. انگار آنی لپالا می‌خواهد بگوید: “هیچ‌کس این‌جا […]
۲۹/۰۳/۱۳۹۹
پیکرهای محصور (۱)

پیکرهای محصور (۱)

پیکرهای محصور (۱) تماشای فیگورهای فرانسیس بیکن همانند گیر‌کردن در خوابی می‌ماند که می‌خواهی تمام تلاشت را بکنی که از آن بیرون بزنی،اما ناگزیری تا زمانی […]
۲۵/۰۳/۱۳۹۹
زیر نور خورشید و چیزهایی که از دست می‌روند

زیر نور خورشید و چیزهایی که از دست می‌روند

زیر نور خورشید و چیزهایی که از دست می‌روند کیلین دونی در‌ مجموعه‌ی کوتاهی از عکس‌هایش، انگار می‌خواهد از نوری حرف بزند که روی کهنسالی می‌تابد. […]
۲۲/۰۳/۱۳۹۹
روایت سرکوب و نادیده انگاشته‌شدن

روایت سرکوب و نادیده انگاشته‌شدن

روایت سرکوب و نادیده انگاشته‌شدن کری می‌ویمز، هنرمند شصت و هفت ساله‌‌ی آفرو آمریکایی، در توصیف رویکردش به هنر عکاسی می‌گوید: “عکاسی می‌تواند به مثابه‌ی سلاحی […]
۲۰/۰۳/۱۳۹۹
"شال" برای "قرمز"

“شال” برای “قرمز”

“شال” برای “قرمز” انسان موجودی است که وجودش بر ماهیتش تقدم دارد؛ یعنی، پیش از شناخت جهان اطرافش یا حتی پیش از شناساندن خود به دیگران، […]
۰۸/۰۳/۱۳۹۹
لئوناردو، فروغ و من - پرونده‌های اُکر - گروه دنا

لئوناردو، فروغ و من – پرونده‌های اُکر – گروه دنا

لئوناردو، فروغ و من پرونده‌های اُکر – گروه دنا فرح اصولی، یکی از نقاشِ گروه دنا، با نگارگری ایرانی وارد گفت‌وگو می‌شود. او نگارگری را با […]
۰۵/۰۳/۱۳۹۹
رقص بر رگه‌های طلایی - پرونده‌های اُکر- گروه دنا

رقص بر رگه‌های طلایی – پرونده‌های اُکر – گروه دنا

رقص بر رگه‌های طلایی پرونده‌های اُکر – گروه دنا لوسین فروید در جایی می‌گوید: نقاشانی که خودِ زندگـی را موضوع خویش قرار می‌دهند، با ابژه‌ی روبه‌رویشان […]
۰۴/۰۳/۱۳۹۹
آشنا نه، محسوس چرا - پرونده‌های اُکر- گروه دنا

آشنا نه، محسوس چرا – پرونده‌های اُکر – گروه دنا

آشنا نه، محسوس چرا پرونده‌های اُکر – گروه دنا فریده لاشایی در پاسخ به چگونگی تاثیر ناخودآگاه هنرمند و اتفاقات غیرقابل کنترل بر کار هنری می‌گوید: […]
۲۹/۰۲/۱۳۹۹
صرف و نحو "انسان"

صرف و نحو “انسان”

صرف و نحو “انسان” مهمترین کاربرد زبان، برقراری “مفاهمه و ارتباط” است که با همنشینی و جانشینی نشانه های نظام زبانی، چه گفتاری و چه صوری، […]
۲۷/۰۲/۱۳۹۹
چشم‌ها را بی‌اثر جلوه دادن

چشم‌ها را بی‌اثر جلوه دادن – تن‌ها، قسمت سوم

چشم‌ها را بی‌اثر جلوه دادن – تن‌ها، قسمت سوم بدن انسان/پرفورمر/بازیگر یا مدل‌های عکس‌های تبلیغاتی، گاه در روند ایفای نقش خود به عنوان عاملی در صحنه، […]
۲۵/۰۲/۱۳۹۹
تماشاگری

تماشاگری

تماشاگری ماجرا را زنی به نام لیدی گودیوا، همسر دوک کاونتری، در قرن ۱۳میلادی آغاز کرد، زمانی که برای جلب رضایت همسرش در قبال کاهش مالیات، […]
۲۴/۰۲/۱۳۹۹
به نمایش کشیدن امر ناملموس

به نمایش کشیدن امر ناملموس

به نمایش کشیدن امر ناملموس “در میانِ نسیان” عنوان مجموعه عکس‌هایی‌ست که مایا دنیلز،عکاس سوئدی از سال ۲۰۰۷ مشغول آن بوده و پس از سه‌ سال […]
۲۳/۰۲/۱۳۹۹
بیا همدیگر را در تنهایی صدا کنیم

بیا همدیگر را در تنهایی صدا کنیم

بیا همدیگر را در تنهایی صدا کنیم جایی والتر بنیامین می گوید: اکنون لمس یک انگشت کافی است تا یک لحظه را برای زمانی نامحدود جاودانه […]
۲۲/۰۲/۱۳۹۹
امر تاریک، دست به روشنگری میزند

امر تاریک، دست به روشنگری میزند

امر تاریک، دست به روشنگری میزند در جهان پست مدرن مرز میان هنر و زندگی روزمره تا حد زیادی از میان برداشته میشود و نشانه ها […]
۲۰/۰۲/۱۳۹۹
تناسباتِ با مناسبات جدید تن‌ها، قسمت دوم

تناسباتِ با مناسبات جدید – تن‌ها، قسمت دوم

تناسباتِ با مناسبات جدید – تن‌ها، قسمت دوم شاعران حجم‌گرا در دهه‌های اخیر، معتقد بودند کارشان خلق لحظه‌هایی‌ست، فراتر از آنچه که در روزمره می‌گذرد. همواره […]
۱۷/۰۲/۱۳۹۹
نگاه‌های یک واقعه

نگاه‌های یک واقعه

نگاه‌های یک واقعه “من غافل از میزان ناآرامی‌های سیاسی، روز بعد از کریسمس سال ۱۹۷۸ وارد ایران شدم.” در روزهای آذر ماه ۹۸ بود که نمایشگاهی […]
۱۵/۰۲/۱۳۹۹
زیبایی شناسی روزمره، یک زیبایی شناسی نامرئی

زیبایی شناسی روزمره، یک زیبایی شناسی نامرئی

زیبایی شناسی روزمره، یک زیبایی شناسی نامرئی در هر عصری هنرمندان به جهان ادراکی و حقایق ادراکی عمیقا توجه کرده اند. ازین رو، اثر هنری نوعی […]
۱۱/۰۲/۱۳۹۹
بینافرهنگی

بینافرهنگی

بینافرهنگی گیزلا غریبه است و با نگاه پرسشگر به فرهنگ ایران می‌نگرد. همین غریبگی انگیزه‌ای می‌شود برای خلق مجموعه‌ی “از غرب به شرق” که نشان‌دهنده‌ی مواجهات […]
۰۹/۰۲/۱۳۹۹
صندلی‌ها انتظار می‌کشند

صندلی‌ها انتظار می‌کشند

صندلی‌ها انتظار می‌کشند دیداری که به عشق منتهی می‌شود، یا ملاقاتی خانوادگی. لیوان‌های خالی از همه چیز. فضای آکنده از درهم تنیدگی احساسات و تداوم سبزآبی‌ها. […]
۰۸/۰۲/۱۳۹۹

زیباشناختی، به عنوان یک دستاورد

زیباشناختی، به عنوان یک دستاورد وقتی هنرمند قصد می‌کند تا اثری بیافریند، باید فضای نامشخصی را که با آن روبروست، به فضایی مشخص بدل کند و […]
۰۶/۰۲/۱۳۹۹
چندمین روز اقامت در آزمایشگاه تشخیص هویت

چندمین روز اقامت در آزمایشگاه تشخیص هویت

چندمین روز اقامت در آزمایشگاه تشخیص هویت هر نسل در هنر معمولا موضوعات روز خودش را دنبال می‌کند. اگر نگاهی به تاریخ معاصر نقاشی ایران بیندازید […]
۰۴/۰۲/۱۳۹۹
نقش اشیاء در یادآوری خاطرات

نقش اشیاء در یادآوری خاطرات

نقش اشیاء در یادآوری خاطرات انباری قدیمی با دیوارهایی که در گذر زمان زرده شده و ترک خورده‌اند، وسایلی بی‌ارتباط با یکدیگر و تلنبار شده که […]
۰۱/۰۲/۱۳۹۹
شعرهای بصری

شعرهای بصری

شعرهای بصری بیان هنری معاصر، پا را از مرزهای تفکیک هنرها به شیوه سنتی فراتر می گذارد و خود را از چنگال چارچوب های چگونه بودن […]
۳۰/۰۱/۱۳۹۹
حرکت‌های رفت و به برگشتی به دل تاریخ

حرکت‌های رفت و به برگشتی به دل تاریخ

حرکت‌های رفت و به برگشتی به دل تاریخ نه فقط در ادبیات و نوشتار، که اغلب در گونه‌های مختلف هنری هم بی‌زمانی و بی‌مکانی، همواره امکانی […]
۲۸/۰۱/۱۳۹۹
یادآور رقص سماع صوفیان

یادآور رقص سماع صوفیان

یادآور رقص سماع صوفیان کانت، فیلسوف سده ۱۸، زیبایی را این چنین تعریف می‌کند:”زیبا آن است که لذتی بیافریند عاری از بهره و سود، بدون مفهوم […]
۲۶/۰۱/۱۳۹۹
زندگی آن سوی فروپاشی ...

زندگی آن سوی فروپاشی …

زندگی آن سوی فروپاشی … زندگی در تکه تکه‌های خاطرات، به هم چسباندن و جدا کردن آن‌ها، شکل‌های زیادی به خود می‌گیرد. در کلاژهای سمیرا علیخان […]
۲۵/۰۱/۱۳۹۹
نفر سیزدهم، با معصومیتی از دست رفته

نفر سیزدهم، با معصومیتی از دست رفته

نفر سیزدهم، با معصومیتی از دست رفته هنرمند در دوران معاصر، در میان خیل عظیمی از بحران‌ها و فشارهای مختلف سیاسی و اجتماعی قرار دارد. از […]
۲۳/۰۱/۱۳۹۹
شعبده‌ی چرخش و تداوم

شعبده‌ی چرخش و تداوم

شعبده‌ی چرخش و تداوم بسیار پیش‌تر از زمانی که کامپیوترها و سیستم‌های پیچیده‌ی اختراع شده توسط بشر بتوانند به قابلیت تشخیص شباهت‌ها و پیدا کردن روابط […]
۲۱/۰۱/۱۳۹۹
بدن‌ها

بدن‌ها

بدن‌ها احمد مرشد‌لو از جمله نقاشانی‌ست که به مسائل اجتماعی پیرامون خود پرداخته است. با خواندن این جمله تصویری که در ذهن ما نقش می‌بندد انسان […]
۱۸/۰۱/۱۳۹۹
لمیدگی‌های ذهنی

لمیدگی‌های ذهنی

لمیدگی‌های ذهنی جورج لیکاف در مقاله بسیار اثرگذار خود به نام “نظریه ی معاصر استعاره” درباره زمان میگوید که زمان برحسب مکان مفهوم سازی می شود […]
۱۶/۰۱/۱۳۹۹
تکرر خاکستری و لکه‌های سرخ؛ سایه‌ی سنگین روح زمانه

تکرر خاکستری و لکه‌های سرخ؛ سایه‌ی سنگین روح زمانه

تکرر خاکستری و لکه‌های سرخ؛ سایه‌ی سنگین روح زمانه امپرسیون دستمایه‌ای است که با مشتقات آن می‌توان درباره‌ی نقاشی‌های هاجر رهگذر صحبت کرد. نقاشی‌هایی که بیشتر […]
۱۴/۰۱/۱۳۹۹
آشنایی زدایی بصری

آشنایی زدایی بصری

آشنایی زدایی بصری شکلوفسکی نوشته‌ است که ساحل‌نشینان صدای امواج دریا را دیگر نمی‌شنوند و “ما هر روز به یکدیگر نگاه می‌کنیم، بی‌آنکه دیگری را ببینیم.” […]
۱۳/۰۱/۱۳۹۹
ردپای گذشته در فضاها

ردپای گذشته در فضاها

ردپای گذشته در فضاها فیگور زنانی تنها، نشسته در گوشه‌ای از فضاهایی که انگار برایشان تازگی دارد. و یا توامان این حس هم منتقل می‌شود که […]
۱۱/۰۱/۱۳۹۹
سندی بر اندیشه زیبایی شناسی معاصر

سندی بر اندیشه زیبایی شناسی معاصر

سندی بر اندیشه زیبایی شناسی معاصر در دوران پست مدرنیسم، کنترل اجتماعی بیشتر متکی به “اغوا” ست تا اقدامات سرکوب گرایانه دولت یا ارزش های فرهنگی […]
۰۵/۰۱/۱۳۹۹
آینه، پیروزی ایده بر نمود

آینه، پیروزی ایده بر نمود

آینه، پیروزی ایده بر نمود در سرآغاز کتاب دهم رساله جمهوری افلاطون، در پاسخ به چیستی “میمسیس” میخوانیم: ((… آسانترین راهها این است که آینه ای […]
۰۲/۰۱/۱۳۹۹
تجربه‌گری و کنجکاوی؛ والدین جهان گروتسک هوراشیو

تجربه‌گری و کنجکاوی؛ والدین جهان گروتسک هوراشیو

تجربه‌گری و کنجکاوی؛ والدین جهان گروتسک هوراشیو مسخ‌شدگی، استحاله و مبدل شدن به فرمی نو اگر چه درونمایه‌ی بسیاری از داستان‌ها و قصه‌های مشهور و پرطرفدار […]
۲۶/۱۲/۱۳۹۸
"فاصله" امری ضروری

“فاصله” امری ضروری

“فاصله” امری ضروری نبودن جزئیات، به اندازه بودنشان، در اثر هنری مهم است؛ چرا که به موجب آن، عدم قطعیتی رخ میدهد که به پایه گذار […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
بازی‌های زبانی نقاش

بازی‌های زبانی نقاش

بازی‌های زبانی نقاش ادعای پست مدرنیسم انکار وجود واقعیت نیست، بلکه انکار قطعیت است. همین ویژگی، هنرمند معاصر وا میدارد که با ایجاد سوالات متعدد در […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
کاور ویدیو

تبدیل شدن به “نا انسان”

تبدیل شدن به “نا انسان” در جمعیت شناسی، تغییر محل اقامت معمولی از یک نقطه جغرافیایی به نقطه ای دیگر، به منظور اسکان را مهاجرت میگویند […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
اضطرار گسست و تقابل میان جبر و اختیار

اضطرار گسست و تقابل میان جبر و اختیار

اضطرار گسست و تقابل میان جبر و اختیار میشل فوکو هنر نوگرا را با تخطی از محدودیت‌ها در پیوند می‌داند. او هنر و ادب پیشرو را […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
کسی از رویاهای زمین نمی‌پرسد

کسی از رویاهای زمین نمی‌پرسد

کسی از رویاهای زمین نمی‌پرسد “کسی از رویاهای زمین نمی‌پرسد”، یا “زمین‌شناسی معاصر در برابر محصولات کارخانه‌ی زمان” تصوری که از هر عنصر موجود در طبیعت […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
این یک بازی است

این یک بازی است

این یک بازی است هارت میگوید: “بازی یک امر فرااخلاقی و فرافلسفی است”. در عصر پست مدرن، که نسبیت گرایی و کثرت گرایی در برابر آنچه […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
کنار هم خفتن و دیگر بیدار نشدن

کنار هم خفتن و دیگر بیدار نشدن

کنار هم خفتن و دیگر بیدار نشدن “کنار هم خفتن و دیگر بیدار نشدن”، “مشایعت دیگری در مراسم تودیع”، “حذف خاموش”، ” گم بودن و تلاش […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
کند و کاو در قلمروی معمول دیدن

کند و کاو در قلمروی معمول دیدن

کند و کاو در قلمروی معمول دیدن امر “روزمرگی”، نوعی فروافتادگی “هست- در- جهان” انسان در میان امور هر روزه است، که در نتیجه، “هست” انسان […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
به مدد میل به سکون

به مدد میل به سکون

به مدد میل به سکون واژه‌ی “فوتوژنیک” را در باور عمومی به فرد یا به طور کلی به سوژه‌ای نسبت می‌دهند که در مقایسه با دیگران، […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
روایت رویای نقاشی

روایت رویای نقاشی

روایت رویای نقاشی هفت پرده سرگردانی، نمایشگاه نقاشی نجوا عرفانی، گالری هما عدد هفت نماد کمال و نمایانگر تمام جهان در حال حرکت است و انتخاب […]
۱۹/۱۲/۱۳۹۸
آزادی زنده اسیر

آزادی زنده اسیر

آزادی زنده اسیر مجموعه “قطعنامه” از اتفاقی که در استودیوی هنرمند، حامد صدرارحامی، رخ داده بود، شروع شد. هنگامی که نقاش در حال مطالعات بصری بر […]
۱۹/۱۲/۱۳۹۸
منبع نور موضعی ملایم

منبع نور موضعی ملایم

منبع نور موضعی ملایم لغت‌نامه‌ی دهخدا در معنای واژه‌ی “انفعال”، عنوان آخرین نمایشگاه نقاشی‌های پویا رضی‌ که دی‌ ماه امسال در گالری اثر به نمایش درآمد، […]
۱۹/۱۲/۱۳۹۸
درباره‌ی حاکمیت اتمسفر

درباره‌ی حاکمیت اتمسفر

درباره‌ی حاکمیت اتمسفر معمارها معتقدند هر راهرویی در یک طراحی استاندارد به یکی از این دو دلیل ساخته می‌شود: یا عبور و یا استقرار. این راه […]
حمایت مالی از اُکرمگ