گالریگردی
گشت و گذار در نمایشگاههای روز و نگاهی تازه به آثار هنرمندان ایران و جهان۲۸/۰۳/۱۴۰۱
جزیره دکارت تعلق خاطر دکارت نسبت به ریاضیات و کاربرد آن به عنوان ابزار علم، تأثیر بسزایی در نظام فلسفی وی گذاشت؛ به گونه ای که […]
۲۱/۱۱/۱۴۰۰
هراس و پرواز سیمرغها تجربهی بازدید از نمایشگاه اخیر کارخانه آرگو «محسن وزیریمقدم: پروژههای تحققنیافته مجسمههای پویا، کوچک تا بزرگ (۱۳۹۷-۱۳۴۷)» قصه شاید از یک روز […]
۰۶/۱۰/۱۴۰۰
درباره نمایشگاه گروهی مشاهدات در گالری ملک برای ترجمه ی اونچه که در طراحی محض اتفاق می افتد، ما به چیزی فراتر از کلیشه های بصری […]
۰۳/۱۰/۱۴۰۰
“نور که نباشد” آثار محبوبه نوروزی در گالری اینجا برش زدن بر سیر منطقی و سرعت همیشگی زمان و ایجاد تمرکز و دقیق شدن بر چیزها […]
۲۴/۰۹/۱۴۰۰
هر که درین پرده نشانیش هست مواجهۀ اول: بعد از یک سربالایی، کوچه خلوتتر میشود. تاریکی شب آرامشش را تحمیل کرده، اما صدای خروس از یکی […]
۲۰/۰۹/۱۴۰۰
مروری بر نمایشگاه “در میان تاریکی” مریم طباطبایی راهروها، راهپلهها و دالانهای پوشیده در لایههای خاکستریهای رنگی و مزین به سایه و روشن روز، محدوده بصری […]
۰۹/۰۹/۱۴۰۰
مروری بر نمایشگاه نقاشیهای مسعود کیمیایی میدانیم که اقتباس، تصرف و بینامتنیت از بدیهیات جهان متنها است و آثار هنری نیز از این امر مستثنی نیستند. […]
۲۱/۰۸/۱۴۰۰
نگاهی به آثار ساله شریفی “هویت در درختان هزارساله” آنجایی که عناصر طبیعت و هنر به هم پیوند میخورند نقطهی روشنی از هویت است. هویتی که […]
۲۸/۰۷/۱۴۰۰
حتی خاطرهی خاموش تو نیز دیگر بازت نمیشناسد جز خطوط کنار چشم و لبها، جز شیارهای سالیان درگذشته بر روی جان و روح، زن عشق آمیخته […]
۲۱/۰۷/۱۴۰۰
نقدی بر نمایشگاه “درون گوشت و استخوان” مریم کوهستانی نه گوشت است و نه استخوان، تنها عریان، عیان و تهی، تنها یا با دیگری حضور دارند، […]
۱۳/۰۷/۱۴۰۰
چون بوسههای بهیادآمده پس از مرگ اشیاء و مناظر بیجان در کنج اتاقها، همیشه مهمان نگاههای گذرا بودهاند. نگاههایی که یک فرم کلی از فلسفهی وجودی […]
۱۱/۰۷/۱۴۰۰
شبترانهی کوچک Eine kleine nachtmusik * در آن خلوت ناب مسحورکننده، آن فضای پهناور که صدایم را به خودم برمیگرداند، وقتی که نور ماه بر […]
۲۹/۰۶/۱۴۰۰
چهرهی زن ایرانی در دههی ۹۰ خورشیدی در بازنمایی تصویر زنانه از موضوعات اصلی نقاشی معاصر ایران است که در باب گرایش به این موضوع مطالعات […]
۲۵/۰۶/۱۴۰۰
اگر که تو گنجینهی نهان منی قصهها برای گریز از واقعیت، نقطهی امن زندگی هستند. جز کلمات، رنگها، خیال، و معصومیت طبیعت انگار چیزی برای تسکین […]
۱۲/۰۶/۱۴۰۰
عجایبالمخلوقات مسئلهی منشأ دین که از دوران مدرن ذهن انسان را به خود مشغول کرده، همچنان، ناشناخته باقیمانده است و مانند دیگر سؤالاتی که مربوط به […]
۲۸/۰۵/۱۴۰۰
کبریت توکلی، کالایی بیخطر در تمام دورانها آثار هنری که بیانگر بالاترین سطح خلق معنویاند، معمولاً فقط وقتی در چشم بورژواها عزیز میشوند که به شکلی […]
۱۵/۰۵/۱۴۰۰
هنرمندان بد کپی میکنند، هنرمندان خوب سرقت میکنند عملِ بهره بردن از ابژههای فرهنگی که متعلق به ما نیست، بدون این که لزوماً نسبت به آن […]
۱۲/۰۵/۱۴۰۰
تلاشی برای احیای یک مکان با نقاشیها و حجمها اگر بخواهم دربارهی نمایشگاه کوچکی که بر پا کردیم حرف بزنم، این کلمات کلیدواژههای اصلی من از […]
۲۸/۰۴/۱۴۰۰
کنج شاخههای تاریک و روشن سایهها، اوهام یا تصویرهای خیالانگیزی که از هر چیزی روی دیوارها بازتاب میشود، جهان وسیع بیگانهای را شکل میدهند. گویی چیزها […]
۰۷/۰۴/۱۴۰۰
یا شاید که خود من است این ساقۀ بیرنگ و سفید که در بهاران میسوزد* هر فرد از سرآغاز زندگیاش، دو بخش را با خود حمل […]
۰۱/۰۴/۱۴۰۰
عیان بر عیان ” پژوهشی در مهندسی تصویر در ایران” از آن عبارتهایی است که نه در یک پایاننامه، نه در یک مقاله، که در نگاه […]
۲۳/۰۳/۱۴۰۰
صد عاشق خفتهاند برای ابد در زیر خاک خشک.* انسان به شیوههای متفاوتی نگاه کردن را تجربه میکند. در جهانِ روشن ِ پس از باز شدن […]
۲۹/۰۲/۱۴۰۰
آنچه را که مرگ مینامی بهیاد میآورم از آنجا که حیات، تکرار ناگزیر رویش و رنج است، شیوهی رویارویی با آن، ظرافت و آگاهی وسیعی میطلبد. […]
۱۳/۰۲/۱۴۰۰
خود را میان چشمان تو دیدم اما تو را مرده یافتم* جهان رو به اتمام، جهان ناپایدار، جهان لبریز از جای خالی قصهها، میتواند ترس بزرگی […]
۲۹/۰۱/۱۴۰۰
پس چه هنگام این ماههای سپید در پشت کوهها افول میکند* آنچه که انسان به آن مینگرد یا به طوری آنچیزی که در جهان بیرون بازتاب […]
۱۷/۰۱/۱۴۰۰
زیباشناسی تا ووندولوژی موتیفها در هر بستر و زمینهای عناصر تکرار شوندهای هستند، که در مجموع، تشکیل بافت میدهند و به سبب الگوی چیدمان، قواعد و […]
۱۵/۰۱/۱۴۰۰
نگاه او نقاش: یادداشتی برای این/جا گالری هنر میتواند تا جایی که بر ذات و رسالتاش ضربهای وارد نشده، سویههای اقتصادی بهخود بگیرد. از این منظر […]
۰۳/۰۱/۱۴۰۰
نمایشگاه “نوروز” به کیوریتوری بهنود جواهرپور نمایشگاه “نوروز” به کیوریتوری بهنود جواهرپور و با همراهی محمود عبید از ابتدای بهار ۱۴۰۰ در هتل بوتیک حنا فعالیت […]
۰۱/۰۱/۱۴۰۰
قصهپردازی روی پارچهها گذر فصلها، درخشش رنگهای شاد، مرگ و تولد درختها در باغهای سرگردان، از عناصر بصری قابل رویت در آثار تاجسر جعفری هستند. زنی […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۹
عکسها خود تاریخاند ساز و کار یک دوربین آنقدر پیچیده نیست که پس از چندین بار تمرین قلقهایش دستت نیاید.فقط کافیست با آن خو بگیری و […]
۱۲/۱۲/۱۳۹۹
ابهام، چون بداهت زندگی “شناخت” مبتنی بر تمایز است؛ ازین رو، “چیستی” هر پدیده، محصول مرزهایی است که با دیگر پدیدهها دارد. حد و مرزها نقشی […]
۰۵/۱۲/۱۳۹۹
تبارشناسیِ کروموزومها دیرینهشناسی فوکو روشی است که با تبدیل زبان و گفتمان به نقطهی آغاز تحلیل، قواعد شکلگیری گفتمانها و دانشها را شناسایی میکند. دیرینهشناسی در […]
۰۳/۱۲/۱۳۹۹
قصهپردازی از دشتها تا پیادهروها “کار هنری، همچون چیزی خاص، به محض ورود به نظام هنر، از کارهنری بودن باز میماند. به شیای تبدیل میشود که […]
۰۷/۱۱/۱۳۹۹
خط معنادار ویژگی مشترک تمام ابژههایی که احساسات زیباشناختی را در ما برمیانگیزانند، چه چیزی است؟ کلایو بِل در کتاب هنر (۱۹۱۵)، این چنین پاسخ میدهد: […]
۰۵/۱۱/۱۳۹۹
رنج، بهجای خالی عشق عصیان، امید، ترس، خشم، مهر و سرگردانی. و سرگردانی، کلمات خرد و ازهمپاشیدهای که حالات انسان را بیان میکنند. اینکه یک هنرمند […]
۲۸/۱۰/۱۳۹۹
مهندسی زاویهی دید گاهی هنرمند متوجه میشود برای بازنمایی و خلق موقعیتی که در سر دارد، نیاز به کنکاش در جای دیگری به غیر از فرم […]
۲۵/۱۰/۱۳۹۹
اگر چیزی دیده نشود به محاق میرود؟ مدتیست در خوابهایم اشیائی حضور پیدا کردهاند که همه مشابهاند و مدام در حال تکرار.آنها را در ته ذهنم،در […]
۲۳/۱۰/۱۳۹۹
میانهروی بین فرم و غایت کانت در بخش شانزدهم نقد قوه حکم، دو نوع زیبایی را معرفی میکند. زیبایی آزاد یا زیبایی صرفا مقید. اولی به […]
۲۱/۱۰/۱۳۹۹
برای شاخهها در آخرین روشنای روز در زبان و بیان هنر نگارگری ایرانی، عناصر متفاوت، دارای لایههای زیباییشناسی متعدد و همچنین دارای معانی ظاهری و باطنی […]
۱۴/۱۰/۱۳۹۹
بیهویتی اجتماعی رابطه انسان سنتی و محیط پیرامونش تا حدودی فاقد پیچیدگیهایی بود که انسان امروزی در مواجهه با محیط با آن روبرو میشود.ساختن محیط در […]
۰۷/۱۰/۱۳۹۹
تمام چیزهایی که از خاطرات باقیمانده چیزهایی هستند که شکل ثابتی دارند اما تا زمانیکه از بعد دیگری به آنها نگاه نکنی، ماهیت واقعی خود را […]
۰۴/۱۰/۱۳۹۹
فرمالیسم، قسمت دوم بینیازی از پیش فرضها لئونارد مایر در اواخر قرن بیستم، بر قضاوت آثار هنری براساس خصوصیات صوری ذاتی حکم داد. بر طبق این […]
۲۷/۰۹/۱۳۹۹
ترجمهی یک ترجمه در حوزه شعر، همه دربارهی این جدال آشنا شنیدهایم که در مورد ترجمه ابیات شاعران به یک زبان دیگر برپاست. ادیبان، زبانشناسان و […]
۲۴/۰۹/۱۳۹۹
به تو نزدیک میشوم که لحظهی بعد دیگر وجود نخواهی داشت. برای هدا زرباف وقتی گوشهای نشسته ای، یعنی انتظار چیزی را میکشی. انتظار یک تولد، […]
۱۷/۰۹/۱۳۹۹
رفتههای آشنا صرفهجویی در نمایش دادن، بریدن و دقیق شدن در قسمتی خاص، یا مخدوش کردن بخشی از یک کل معنادار معمولا خبر از نمود دو […]
۱۴/۰۹/۱۳۹۹
فرمالیسم، قسمت اول استخراج فرمها برای آغاز صحبت از فرمالیسم لازم است تاریخچهی شکل گیری مفهوم زیباشناسی را بدانیم. فرمالیسم را نمیتوان منفک از زیباشناسی بومگارتن، […]
۰۹/۰۹/۱۳۹۹
از جهان باغها تا جهان راهگذرهای بتنی ما از هنر همانچیزی را میبینیم و میخواهیم ببینیم که به عمق تاریکیهای درون دست میبرد و از آن […]
۰۱/۰۹/۱۳۹۹
مکان خیالی ارسطو از قوهای به نام تخیل (phantasia) صحبت میکند که هم مرتبه اما متمایز با درک و ذهن است، او آن را به عنوان […]
۲۹/۰۸/۱۳۹۹
بیزبانی در عین زبانمند بودن حشو در ادبیات معمولا یکی از دو نقش آشنای خودش را بازی میکند. اولی، گمراه کردن مخاطب است؛ وصله پینه کردن […]
۲۵/۰۸/۱۳۹۹
رد عبور سالها و دقیقهها شیوهای که سمانه مطلبی برای بیان مفهوم و بیان آنچه در ذهنش میگذرد، برگزیده، شیوهی دوخت روی پارچه میباشد. متریال او […]
۱۸/۰۸/۱۳۹۹
بدنم کارم است و کارم بدنم همهی ایدهها،تنشها،کنشها و اجراها از بدن است که بر زندگی جاری میشود.سرچشمهی آمدنِ کوچکترین خطها بر کاغذ تا وسیعترین رنگها […]
۱۶/۰۸/۱۳۹۹
هنر مکان محور کلاس اولدنبرگ در سال ۱۹۶۱ نوشت:” من طرفدار هنری هستم که کاری غیر از نشستن در یک موزه انجام دهد.” Site-Specific Art اصطلاحی […]
۱۵/۰۸/۱۳۹۹
خانه کجاست؟ تقابل دوتاییها خانه، به عنوان محل استقرار، به عنوان امکانی بری یکجانشین شدن و البته به عنوان ابزاری برای بقای ارتباطات انسانی در تمام […]
۱۱/۰۸/۱۳۹۹
کسیکه میماند، کسیکه فراموش میشود همهچیز به تاریخی برمیگردد که چهرهی زنان روی کاغذها و بومها به تصویر درآمد. زمانیکه هنرمندان بزرگ دریافتند زنان بخش جداییناپذیر […]
۰۲/۰۸/۱۳۹۹
حیات سیاسی به بهانهی “خواندن یک آهنگ جدید”، نمایشگاه جدید نیکی نجومی، آثار وی را با نگاهی به نظریات هانا آرنت بررسی خواهمکرد. فیگورهای نیکی نجومی […]
۰۱/۰۸/۱۳۹۹
زندگی/نگاه مرتعش “اگر از من بپرسید تعریفم از خاورمیانه چیست،من میگویم مکانی پر از گرما،فرهنگ و عشق.” این جمله را علی الشهابی، عکاس بحرینی در ابتدای […]
۲۷/۰۷/۱۳۹۹
آخرین دقیقههای زوال طبیعت غوغا میکند و جان میبازد. ما تصاویر را ورق میزنیم، بهجامانده از زمانیکه جهان آن چهرهی دیگرش را نمایان میکند و زیباییها […]
۱۹/۰۷/۱۳۹۹
غبار تصویر هر وقت دست به ثبت لحظهای میزنیم،در حال ثبت خاطرهای هستیم. خاطرهها در قالب عکس،ماندگارترین و عمیقترین حسها را در طول تاریخ منتقل کردهاند. […]
۱۸/۰۷/۱۳۹۹
انسان مقدس پناهندگانِ مجموعهی “بازگشت” مهسا نوری مصداقی برای مفهوم هوموساکر(Homo sacer) هستند. هوموساکر مفهومی متعلق به روم باستان است و به کسی اطلاق میشد که […]
۱۳/۰۷/۱۳۹۹
جهان سرگردانی نقطهها آنچه که در پس و پشت پلکها نقش میبندد، تکههای پراکنده از یک واقعیت دور یا نزدیک است. آنچه که خوشبختی یا تیرهبختی […]
۰۸/۰۷/۱۳۹۹
عالم کبیر- عالم صغیر اثر دارای عناصر، خصوصیات و مشخصاتی است که در امر تفسیر و نحوه خوانش آن تعیین کننده است. هر چه آثار هنری […]
۰۴/۰۷/۱۳۹۹
ادراک حسی بدن از دوران میانه سنگی با نقاشیهای پناهگاهی تا به امروز، بدن نقشی ویژه در هنر داشتهاست، اما در سالهای اخیر با مطالعات ریچارد […]
۳۰/۰۶/۱۳۹۹
همهچیز فقط یک قصه است در رسالهی “سرآغاز کار هنری”، مارتین هایدگر میگوید: “حقیقت بهعنوان روشنساختن و پوشیدهداشتنِ موجود، بدینصورت وقوع مییابد که سروده میشود.” ماریوس […]
۲۷/۰۶/۱۳۹۹
پرویز، بهمن، سهراب و دیگران مرور نمایشگاه ‘پرویز تناولی | ویروس مجموعهداری’، نمایش در گالری دستان+۲ نخستین فصل داستان زندگی ما در بیخبری و ناآگاهی […]
۲۳/۰۶/۱۳۹۹
جهت حفظ آرامش اینجا تالاریست در زیرزمین بنیاد پژمان: کارخانه آرگو که تماشاگرِ گالری توسطِ چیدمان هنرمند دعوت به قدمگذاشتن بر روی فرش قرمز طویلی میشود […]
۲۰/۰۶/۱۳۹۹
خامِ پخته هنر جدید با ویرانگری آرمانهای کهنه مانند پرسپکتیو و زیبایی یونانی، مسیر خود را اغاز کرد. در بین گرایشهای بیشمار هنر جدید، عناوینی مانند […]
۱۶/۰۶/۱۳۹۹
سوختن به رنگ نیلی انسان به رنج عادت نمیکند، بلکه به ناچاری و گاهی اشتیاق، آن را میپذیرد. در آثار سوده داوود صورتها، بیتفاوت و سرشار، […]
۱۱/۰۶/۱۳۹۹
روایت انباشت دستاوردهای در زمانی بنا بر تحقیقات جرج لیکاف و مارک جانسون، در عصر حاضر، استعاره ها دیگر، تنها، آرایه ادبی در حوزه بلاغت زبانی […]
۰۷/۰۶/۱۳۹۹
حرم حرمسرا، اندرونی و gynaeceum واژگانی هستند که در روزگار گذشته به مکانهایی مختص به زنان اطلاق میشد. اگر بخواهیم با دیدی مثبت به این مکان […]
۰۲/۰۶/۱۳۹۹
در وهمی که به سر میبریم در جهان، همهیچیزها نور را بهنوعی در خود حل میکنند. حتی تاریکی. نور میتواند به پرسپکتیو نقشبسته در تصویر روبهرو […]
۲۸/۰۵/۱۳۹۹
حیرت و حرمان نقاشی کردن اگر شروع بیانگری تجریدهای انسانی نباشد اما، از ابتدایی ترین و اساسی ترین کنش های زمانمند برآمده از اندیشه و میل […]
۲۶/۰۵/۱۳۹۹
صفوف منظم خطوط جسم/بدن، در طول تاریخ هنر یکی از الهامبخشترینها و کنجکاویبرانگیزترین موضوعات برای هنرمندان و خصوصا هنرمندان هنرهای تجسمی بوده است. مطالعهی بدن گاهی […]
۲۴/۰۵/۱۳۹۹
اختراع دمده انسان قرن هفدهای با اتکا به اصل کوگیتوی دکارتی، فردگرایی و ذهنیتگرایی را بنیان نهاد و در ادامه انسان قرن هجدهای متثر از کانت […]
۲۳/۰۵/۱۳۹۹
عکس از م.صیاد وقتی شروع میکنیم به نگاه کردن مجموعه عکسهایی از انقلاب ۵۷ از عکاسان مختلف، پس از مدتی با کندوکاو در ثبت آنها از […]
۱۹/۰۵/۱۳۹۹
صورتها کجا خاکستری میشوند؟ “در آغاز ظلمات مقدس حکمفرما بود و از این ظلمات نور سر برآورد. نور و تاریکی، رقص آفرینش را به پایکوبى برخاستند […]
۱۴/۰۵/۱۳۹۹
“گویا و من” در مطالعه آثار اقتباسی، شباهتها و تفاوتهای اثر مقتبس و منبع اقتباس، هر دو اهمیت مییابند. شباهت یا همان عناصر اقتباسی توجه ما […]
۱۲/۰۵/۱۳۹۹
کاریکلماتور؛ بازیهای زبانی هنرمند مسئله این است که عدد مواد و متریال از یک اندازهی مشخص فراتر نیست و اگر قرار باشد خیلی قاعدهمند و مکانیکی […]
۰۵/۰۵/۱۳۹۹
تو را در دشتها بهخاطر میآورم در کلاژهای آهو حامدی، احساسات، انگار پشت انبوه درختان محو میشوند. صورتها و موهای بلند، شکلگرفته با ترکیب آب و […]
۳۱/۰۴/۱۳۹۹
“طبع ملول از دولت قبول محروم نماند” در هنر آینه کاری، که جزء هنرهای دیواری متاخرتر سنتی ایران است، بیش از هر چیز، با پدیده انکسار […]
۲۹/۰۴/۱۳۹۹
ملغمهای از روزگاران پژوهشگران متعددی تا به حال از ناکارآمد بودن/جامع نبودن آن گفتهاند؛ از اینکه زبان در کنار تمام امکاناتی که به ما میدهد همچنان […]
۲۲/۰۴/۱۳۹۹
آوازهای نخوانده بر سنگفرش خیابان ماریو جاکوملی، در سراسر زندگی حرفهایاش به یک جمله پایبند بود: “من میخواهم افکار انسانها را عکاسی کنم.”و دوربین به دست […]
۱۶/۰۴/۱۳۹۹
اهمیت زاویهی تماشا این جملهی معروف منتقدهای سینمایی است: ” برای درک بهتر، این فیلم را باید روی پرده ببینید.” یا مثلا اگر از بازیگران تئاتر […]
۰۸/۰۴/۱۳۹۹
در نقطههایی که گمات کردهام … کسی میان سالهایی که فراموش شدهاند، هنوز زنده مانده و دست تکان میدهد. انگار آنی لپالا میخواهد بگوید: “هیچکس اینجا […]
۲۹/۰۳/۱۳۹۹
پیکرهای محصور (۱) تماشای فیگورهای فرانسیس بیکن همانند گیرکردن در خوابی میماند که میخواهی تمام تلاشت را بکنی که از آن بیرون بزنی،اما ناگزیری تا زمانی […]
۲۵/۰۳/۱۳۹۹
زیر نور خورشید و چیزهایی که از دست میروند کیلین دونی در مجموعهی کوتاهی از عکسهایش، انگار میخواهد از نوری حرف بزند که روی کهنسالی میتابد. […]
۲۲/۰۳/۱۳۹۹
روایت سرکوب و نادیده انگاشتهشدن کری میویمز، هنرمند شصت و هفت سالهی آفرو آمریکایی، در توصیف رویکردش به هنر عکاسی میگوید: “عکاسی میتواند به مثابهی سلاحی […]
۲۰/۰۳/۱۳۹۹
“شال” برای “قرمز” انسان موجودی است که وجودش بر ماهیتش تقدم دارد؛ یعنی، پیش از شناخت جهان اطرافش یا حتی پیش از شناساندن خود به دیگران، […]
۰۸/۰۳/۱۳۹۹
لئوناردو، فروغ و من پروندههای اُکر – گروه دنا فرح اصولی، یکی از نقاشِ گروه دنا، با نگارگری ایرانی وارد گفتوگو میشود. او نگارگری را با […]
۰۵/۰۳/۱۳۹۹
رقص بر رگههای طلایی پروندههای اُکر – گروه دنا لوسین فروید در جایی میگوید: نقاشانی که خودِ زندگـی را موضوع خویش قرار میدهند، با ابژهی روبهرویشان […]
۰۴/۰۳/۱۳۹۹
آشنا نه، محسوس چرا پروندههای اُکر – گروه دنا فریده لاشایی در پاسخ به چگونگی تاثیر ناخودآگاه هنرمند و اتفاقات غیرقابل کنترل بر کار هنری میگوید: […]
۲۹/۰۲/۱۳۹۹
صرف و نحو “انسان” مهمترین کاربرد زبان، برقراری “مفاهمه و ارتباط” است که با همنشینی و جانشینی نشانه های نظام زبانی، چه گفتاری و چه صوری، […]
۲۷/۰۲/۱۳۹۹
چشمها را بیاثر جلوه دادن – تنها، قسمت سوم بدن انسان/پرفورمر/بازیگر یا مدلهای عکسهای تبلیغاتی، گاه در روند ایفای نقش خود به عنوان عاملی در صحنه، […]
۲۵/۰۲/۱۳۹۹
تماشاگری ماجرا را زنی به نام لیدی گودیوا، همسر دوک کاونتری، در قرن ۱۳میلادی آغاز کرد، زمانی که برای جلب رضایت همسرش در قبال کاهش مالیات، […]
۲۴/۰۲/۱۳۹۹
به نمایش کشیدن امر ناملموس “در میانِ نسیان” عنوان مجموعه عکسهاییست که مایا دنیلز،عکاس سوئدی از سال ۲۰۰۷ مشغول آن بوده و پس از سه سال […]
۲۳/۰۲/۱۳۹۹
بیا همدیگر را در تنهایی صدا کنیم جایی والتر بنیامین می گوید: اکنون لمس یک انگشت کافی است تا یک لحظه را برای زمانی نامحدود جاودانه […]
۲۲/۰۲/۱۳۹۹
امر تاریک، دست به روشنگری میزند در جهان پست مدرن مرز میان هنر و زندگی روزمره تا حد زیادی از میان برداشته میشود و نشانه ها […]
۲۰/۰۲/۱۳۹۹
تناسباتِ با مناسبات جدید – تنها، قسمت دوم شاعران حجمگرا در دهههای اخیر، معتقد بودند کارشان خلق لحظههاییست، فراتر از آنچه که در روزمره میگذرد. همواره […]
۱۷/۰۲/۱۳۹۹
نگاههای یک واقعه “من غافل از میزان ناآرامیهای سیاسی، روز بعد از کریسمس سال ۱۹۷۸ وارد ایران شدم.” در روزهای آذر ماه ۹۸ بود که نمایشگاهی […]
۱۵/۰۲/۱۳۹۹
زیبایی شناسی روزمره، یک زیبایی شناسی نامرئی در هر عصری هنرمندان به جهان ادراکی و حقایق ادراکی عمیقا توجه کرده اند. ازین رو، اثر هنری نوعی […]
۱۱/۰۲/۱۳۹۹
بینافرهنگی گیزلا غریبه است و با نگاه پرسشگر به فرهنگ ایران مینگرد. همین غریبگی انگیزهای میشود برای خلق مجموعهی “از غرب به شرق” که نشاندهندهی مواجهات […]
۰۹/۰۲/۱۳۹۹
صندلیها انتظار میکشند دیداری که به عشق منتهی میشود، یا ملاقاتی خانوادگی. لیوانهای خالی از همه چیز. فضای آکنده از درهم تنیدگی احساسات و تداوم سبزآبیها. […]
۰۸/۰۲/۱۳۹۹
زیباشناختی، به عنوان یک دستاورد وقتی هنرمند قصد میکند تا اثری بیافریند، باید فضای نامشخصی را که با آن روبروست، به فضایی مشخص بدل کند و […]
۰۶/۰۲/۱۳۹۹
چندمین روز اقامت در آزمایشگاه تشخیص هویت هر نسل در هنر معمولا موضوعات روز خودش را دنبال میکند. اگر نگاهی به تاریخ معاصر نقاشی ایران بیندازید […]
۰۴/۰۲/۱۳۹۹
نقش اشیاء در یادآوری خاطرات انباری قدیمی با دیوارهایی که در گذر زمان زرده شده و ترک خوردهاند، وسایلی بیارتباط با یکدیگر و تلنبار شده که […]
۰۱/۰۲/۱۳۹۹
شعرهای بصری بیان هنری معاصر، پا را از مرزهای تفکیک هنرها به شیوه سنتی فراتر می گذارد و خود را از چنگال چارچوب های چگونه بودن […]
۳۰/۰۱/۱۳۹۹
حرکتهای رفت و به برگشتی به دل تاریخ نه فقط در ادبیات و نوشتار، که اغلب در گونههای مختلف هنری هم بیزمانی و بیمکانی، همواره امکانی […]
۲۸/۰۱/۱۳۹۹
یادآور رقص سماع صوفیان کانت، فیلسوف سده ۱۸، زیبایی را این چنین تعریف میکند:”زیبا آن است که لذتی بیافریند عاری از بهره و سود، بدون مفهوم […]
۲۶/۰۱/۱۳۹۹
زندگی آن سوی فروپاشی … زندگی در تکه تکههای خاطرات، به هم چسباندن و جدا کردن آنها، شکلهای زیادی به خود میگیرد. در کلاژهای سمیرا علیخان […]
۲۵/۰۱/۱۳۹۹
نفر سیزدهم، با معصومیتی از دست رفته هنرمند در دوران معاصر، در میان خیل عظیمی از بحرانها و فشارهای مختلف سیاسی و اجتماعی قرار دارد. از […]
۲۳/۰۱/۱۳۹۹
شعبدهی چرخش و تداوم بسیار پیشتر از زمانی که کامپیوترها و سیستمهای پیچیدهی اختراع شده توسط بشر بتوانند به قابلیت تشخیص شباهتها و پیدا کردن روابط […]
۲۱/۰۱/۱۳۹۹
بدنها احمد مرشدلو از جمله نقاشانیست که به مسائل اجتماعی پیرامون خود پرداخته است. با خواندن این جمله تصویری که در ذهن ما نقش میبندد انسان […]
۱۸/۰۱/۱۳۹۹
لمیدگیهای ذهنی جورج لیکاف در مقاله بسیار اثرگذار خود به نام “نظریه ی معاصر استعاره” درباره زمان میگوید که زمان برحسب مکان مفهوم سازی می شود […]
۱۶/۰۱/۱۳۹۹
تکرر خاکستری و لکههای سرخ؛ سایهی سنگین روح زمانه امپرسیون دستمایهای است که با مشتقات آن میتوان دربارهی نقاشیهای هاجر رهگذر صحبت کرد. نقاشیهایی که بیشتر […]
۱۴/۰۱/۱۳۹۹
آشنایی زدایی بصری شکلوفسکی نوشته است که ساحلنشینان صدای امواج دریا را دیگر نمیشنوند و “ما هر روز به یکدیگر نگاه میکنیم، بیآنکه دیگری را ببینیم.” […]
۱۳/۰۱/۱۳۹۹
ردپای گذشته در فضاها فیگور زنانی تنها، نشسته در گوشهای از فضاهایی که انگار برایشان تازگی دارد. و یا توامان این حس هم منتقل میشود که […]
۱۱/۰۱/۱۳۹۹
سندی بر اندیشه زیبایی شناسی معاصر در دوران پست مدرنیسم، کنترل اجتماعی بیشتر متکی به “اغوا” ست تا اقدامات سرکوب گرایانه دولت یا ارزش های فرهنگی […]
۰۵/۰۱/۱۳۹۹
آینه، پیروزی ایده بر نمود در سرآغاز کتاب دهم رساله جمهوری افلاطون، در پاسخ به چیستی “میمسیس” میخوانیم: ((… آسانترین راهها این است که آینه ای […]
۰۲/۰۱/۱۳۹۹
تجربهگری و کنجکاوی؛ والدین جهان گروتسک هوراشیو مسخشدگی، استحاله و مبدل شدن به فرمی نو اگر چه درونمایهی بسیاری از داستانها و قصههای مشهور و پرطرفدار […]
۲۶/۱۲/۱۳۹۸
“فاصله” امری ضروری نبودن جزئیات، به اندازه بودنشان، در اثر هنری مهم است؛ چرا که به موجب آن، عدم قطعیتی رخ میدهد که به پایه گذار […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
بازیهای زبانی نقاش ادعای پست مدرنیسم انکار وجود واقعیت نیست، بلکه انکار قطعیت است. همین ویژگی، هنرمند معاصر وا میدارد که با ایجاد سوالات متعدد در […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
تبدیل شدن به “نا انسان” در جمعیت شناسی، تغییر محل اقامت معمولی از یک نقطه جغرافیایی به نقطه ای دیگر، به منظور اسکان را مهاجرت میگویند […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
اضطرار گسست و تقابل میان جبر و اختیار میشل فوکو هنر نوگرا را با تخطی از محدودیتها در پیوند میداند. او هنر و ادب پیشرو را […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
کسی از رویاهای زمین نمیپرسد “کسی از رویاهای زمین نمیپرسد”، یا “زمینشناسی معاصر در برابر محصولات کارخانهی زمان” تصوری که از هر عنصر موجود در طبیعت […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
این یک بازی است هارت میگوید: “بازی یک امر فرااخلاقی و فرافلسفی است”. در عصر پست مدرن، که نسبیت گرایی و کثرت گرایی در برابر آنچه […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
کنار هم خفتن و دیگر بیدار نشدن “کنار هم خفتن و دیگر بیدار نشدن”، “مشایعت دیگری در مراسم تودیع”، “حذف خاموش”، ” گم بودن و تلاش […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
کند و کاو در قلمروی معمول دیدن امر “روزمرگی”، نوعی فروافتادگی “هست- در- جهان” انسان در میان امور هر روزه است، که در نتیجه، “هست” انسان […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
به مدد میل به سکون واژهی “فوتوژنیک” را در باور عمومی به فرد یا به طور کلی به سوژهای نسبت میدهند که در مقایسه با دیگران، […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
روایت رویای نقاشی هفت پرده سرگردانی، نمایشگاه نقاشی نجوا عرفانی، گالری هما عدد هفت نماد کمال و نمایانگر تمام جهان در حال حرکت است و انتخاب […]
۱۹/۱۲/۱۳۹۸
آزادی زنده اسیر مجموعه “قطعنامه” از اتفاقی که در استودیوی هنرمند، حامد صدرارحامی، رخ داده بود، شروع شد. هنگامی که نقاش در حال مطالعات بصری بر […]
۱۹/۱۲/۱۳۹۸
منبع نور موضعی ملایم لغتنامهی دهخدا در معنای واژهی “انفعال”، عنوان آخرین نمایشگاه نقاشیهای پویا رضی که دی ماه امسال در گالری اثر به نمایش درآمد، […]
۱۹/۱۲/۱۳۹۸
دربارهی حاکمیت اتمسفر معمارها معتقدند هر راهرویی در یک طراحی استاندارد به یکی از این دو دلیل ساخته میشود: یا عبور و یا استقرار. این راه […]