نگاه او نقاش: یادداشتی برای این/جا گالری

نگاه او نقاش: یادداشتی برای این/جا گالری

هنر می‌تواند تا جایی که بر ذات و رسالت‌اش ضربه‌ای وارد نشده، سویه‌های اقتصادی به‌خود بگیرد. از این منظر که می‌تواند برای هنرمند رشد مادی هم به دنبال بیاورد. در واقع هنری که ارزش مادی خود را در جامعه پیدا می‌کند، در ذات خود هم ارزشمند گماشته خواهد شد.
دعوت مردم به تماشای آثار هنری، می‌تواند نقطه‌عطفی باشد برای جامعه‌ی دلمرده‌ای که به هنر نگاه تجاری و مجازی دارد. اما تا جایی که تبلیغات بر اصل و فلسفه‌ی آن آثار غلبه نکند و کاذب نباشد.
اخیرا در گالری این/جا رخدادی به نمایش گذاشته شد با عنوان نگاه او نقاش، با آثاری از نقاشان معاصر با موضوعات متفاوتی که زندگی را در بر می‌گیرد. نبودن کسی، عدم حضور اشیاء، داشتن و نداشتن حالات خاص، یا یک جای خالی بزرگ، از موضوعاتی می‌باشد که به آن‌ها پرداخته شده.
اکثر آثار به‌نمایش گذاشته شده، با تکنیک‌ها و سلیقه‌های متفاوت، رویکردهای رئالیستی دارند.
پاره‌ای از واقعیت که هنرمند نقاش، از زوایای مختلف نشان مخاطب می‌دهد. انسان و مناظر پیرامون او، در سکوت، در هیاهو، در صلح و جنگ با درون.
کنار و گوشه‌ی چینش آثار، نوشته‌‌ای به چشم می‌خورد که می‌تواند توصیفِ آن لحظات نقاشی‌شده، تلقی شود. گاهی نوشته‌ای که در کنار اثر، آن را کامل کرده و در مجموع به یک‌ شکل هارمونیِ زیبا رسیده‌ است، گاهی نوشته‌ای که واضحا شرایط نقاش یا هدف نقاش را توضیح داده که در نقاطی احساس می‌شود این نوشته‌ها از جذابیت مفهوم پنهان و آشکار اثر، می‌کاهد. اتاق‌ها و یا کنج‌هایی غرق در سکوت عصرانه، در نقاشی ساغر پزشکیان، فتانه فروغی، رزیتا نصرتی و علی گلستانه می‌بینیم. هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اشیاء دلزده نشده‌اند. اشیاء هنوز به فضا فرم می‌دهند. یا صحنه‌ای پر شده از حضور آدم‌ها، طراحی پویا رضی یا نقاشی حسین ماهر، یا دوخت‌های سمانه مطلبی روی پارچه‌های چاپ دیجیتال. همینطور، پرداختن به طبیعت بی‌جان در نقاشی پروانه اعتمادی و راشین قربی و یا جاده‌ای که تاریکی را برش می‌دهد، در تابلوی نقاشی ثمیلا امیرابراهیمی.
همیشه اصالت و تکیه بر دانش گذشتگان در آثار هنری، برای انسان معاصر و حتی مدرن ارزشمند و مهم بوده، اما رسالت پررنگ دیوارهای خالی در گالری‌های نوپا، یا گالری‌های وابسته به اشخاص صاحب‌نام، چه بوده است؟ گاهی به‌نظر می‌رسد دستی که غبار از روی قاب‌های قدیمی زدوده و آن‌ها را به دیوار به بهای تماشا آویخته، می‌تواند گاهی از چهره‌ها و هنرمندان امروز که مجالی برای به‌نمایش گذاشتن، نیافته‌اند، دعوت کند. انتخاب و برگزیدن هنرمندان گاه می‌تواند در راستای انگیزش آن‌ها قدم‌ بردارد، گاه آن‌ها را از دیده‌نشدن بترساند.

 

فرناز خان‌احمدی

اکرمگ | ochremag

نگاه او نقاش: یادداشتی برای این/جا گالری
نگاه او نقاش: یادداشتی برای این/جا گالری
نگاه او نقاش: یادداشتی برای این/جا گالری
نگاه او نقاش: یادداشتی برای این/جا گالری
نگاه او نقاش: یادداشتی برای این/جا گالری

 

حمایت مالی از اُکرمگ