جستارها
جستارهایی در باب ناشناختهترها، کمتر خونده شدهها و تصاویر۲۸/۰۳/۱۴۰۱
من هرگز قهرمانِ ارزشمندِ این حیات نیستم در رجوع به خود، به مثابهی موضوع خلق هنر، اگر سلف-پرترهها تصویری از «من-از-منظر-دیگری» هستند، در عصر بحران هویت، […]
۲۴/۱۱/۱۴۰۰
«چشم، چشم، . . .» از نظر هایدن وایت، تاریخ وجود ندارد، بلکه در زبان ساخته میشود. پدیدههای تاریخی پدیدههای زبانیاند و، پیش از وقوع امر […]
۱۴/۱۱/۱۴۰۰
این آن نیست “آن چیست؟” و خنده آغاز میشود. این آغاز فهم ما از “حاضر و آمادهها” است. خندهی برآمده از این رویارویی واکنشی فلسفی است، […]
۲۶/۰۶/۱۴۰۰
هنر سیاسی یا اقتصادی؟ امروزه، یکی از مباحثی که در دنیای هنر با آن مواجه میشویم نقدهایی است که هنرمندان را به تعیین مواضع سیاسی، اجتماعی […]
۰۷/۰۶/۱۴۰۰
اما من تو را میسرایم، برای بعدها میسرایم زندگی در روزگار آمیخته به انزوا، آمیخته به ترس و رخدادهای ناگوار، میتواند انسان را به زمانهای گذشته […]
۲۶/۰۵/۱۴۰۰
آیا زندگی ما تونلی میان دو روشنایی مبهم نیست؟ زمان بسیاری از دوران عاشقانههای کلاسیک و انتظارهای طولانی پشت پنجرهی سنگی باغ، و شعر نوشتن زیر […]
۲۳/۰۵/۱۴۰۰
به تماشای تداعیهای خاموش سخنی باید گفت سخنی باید گفت در سحرگاهان، در لحظۀ لرزانی که فضا همچون احساس بلوغ ناگهان با چیزی مبهم میآمیزد/[۱] گریزهای […]
۲۲/۰۵/۱۴۰۰
زنگها برای که به صدا درمیآیند؟ رفتن سراغ “حراج تهران” و داستانهای بیپایانش، همیشه رفتن سراغ یک هیاهوی بیپایان بوده و هست. سوال همیشگی این بوده […]
۱۱/۰۵/۱۴۰۰
ترانهای پر از لبها و راههای دوردست معشوق، یا دلدار، کسیست که به نوعی مرکز الهام هنرمند است، و حضور او، در سیاه و سفید زندگی، […]
۲۴/۰۴/۱۴۰۰
“هرآنچه سخت و استوار است دود میشود و به هوا میرود، هر آنچه مقدس است زمینی میشود.” مارکس اینجا معرکهی هنر پست مدرن است، میدانی که […]
۲۲/۰۳/۱۴۰۰
چیزی نیست، یک اثر هنری است! اینجا پایان جنگ صورت و معنا در هنر معاصر است، جایی که ایده به تنهایی، در قالب موازینی قراردادی، از […]
۲۴/۰۱/۱۴۰۰
تالیف یا گردآوری”/ “بازنمایش یا بازتولید زیاد پیش میآید که بر سر “تالیفی” یا صرفا “گردآوردیشده” بودن مطالب یک کتاب تازه چاپ شده بحثها بالا بگیرد. […]
۱۸/۱۲/۱۳۹۹
چهقدر کلید در قفل بچرخانم و قدم بگذارم به خانهای تاریک.(۱) نیستی انتظار میکشد. دهان بزرگی برای بلعیدن هر آنچه نامش زندگیست یا میلی به تداوم […]
۱۰/۱۲/۱۳۹۹
باغ، شعر و نگاره “بی روی خوش تو زنده بودن مرگیست به نام زندگانی.به من بنمای عشق را در باغِ رویت که چون بهار در پیکر […]
۲۲/۱۱/۱۳۹۹
هنر سمساری در فرهنگ تجاری پاریس در دههی ۱۹۲۰، سمساری مکانی بود که میشد در آن ابژههای دورریختنی تاریخ را پیدا کرد. این ابژهها نوعی اختلاط […]
۰۹/۱۱/۱۳۹۹
منظومهی خاطرات لحظهای هست آدم میفهمد که دیگر هیچ گریزی از گذشته نیست.در تمام لحظاتش در جستوجوی گذشته است و در راه پیدا کردن نشانهای قدم […]
۱۱/۱۰/۱۳۹۹
نگهداری خاطرات/تاریخ حرکات گسستهی پاها. دستهای گرهخورده در هم. تنها پناهگاه خیابانهاست. تمام وعدهها، نگاهها و حرفها در خیابانهاست که به وقوع میپیوندد. میدانهای بزرگ شهر، […]
۰۲/۱۰/۱۳۹۹
خودنگاره ها، سرشار از نگاه دیگران تمامیت ما، آنچه که ما را در بر میگیرد و حدود و “ماهیت” ما را شکل میدهد، خودِ بیرونی ماست […]
۱۳/۰۹/۱۳۹۹
شبها غم خود به شمع گویم کو نیز ز محرمان راز است* شمع،وجودش میانِ محافل،و درخشش آن در تنهایی و یادگاری از آن در شعر و […]
۲۰/۰۸/۱۳۹۹
این یک تعیین وضعیت است در هنر چیدمان و حاضر و آماده، ابداع “چیز”ها، جای خود را به خلق موقعیت و وضعِ شرایط می دهد. چیستیِ […]
۰۸/۰۸/۱۳۹۹
حکایت هیاهوی زنجرهها و مردمان شبمیر خانهها و شهرها شاید از همان موقع بود که خانهها و باغها پناهگاه آدمها شدند و دیگر تنها حکم […]
۲۴/۰۷/۱۳۹۹
رابطهی تکثر با بیمعنا شدن ابژهها ذات بشر با میل تمامنشدنیاش به بقا و ادامه دادن، در تمام طول تاریخ موفق شده از پس هر حادثه، […]
۰۶/۰۷/۱۳۹۹
غم غربت نوستالژیا (nostalgia) که آن را در فارسی غم غربت ترجمه کردهاند،اصلا واژهایست یونانی که از دو جزء Nostos (بازگشت) و Algia (درد) تشکیل شده؛ […]
۲۵/۰۶/۱۳۹۹
امر دگردیسی بر مبنای نظریه بازتاب آثار هنری مانند آیینه جامعه معاصر خود را بازتاب می دهند. میزان واقع گرایی و یا تحریف واقعیت، به توانایی، […]
۰۹/۰۶/۱۳۹۹
هدایتکنندگان ، دروازهبانان و هنرمندان آگاهانه یا نااگاهانه بودن/ خلق بر اساس الهام و غریزه یا تولید مهندسی شده/ آزادانه به نمایش گذاشتن یا پیروی از […]
۰۹/۰۵/۱۳۹۹
چرا همهچیز تاکنون ناپدید نشده؟* این جهان،جهان حال حاضر،جهان فراوانی،تکثیر و تکرار،عصرِ فراموشی از پی تکرارها،در این کثرت،هرکسی و یا عدهای در پی وحدتی میگردنند،وحدتی که […]
۰۶/۰۵/۱۳۹۹
نباید حراجی ها را با بازارهای هنر یکی بدانیم نشستی با حضور مریم مجد و بهرنگ صمدزادگان پیرامون رویداد «تیرآرت» این متن، از صفحهی هنرهای […]
۲۶/۰۴/۱۳۹۹
چیزی که میماند راینر ماریا ریلکه،شاعر آلمانی،در مونیخ شیفتهی زنی شد که چهارده سال از او بزرگتر بود. لو آندرهآس-سالومه، برای ریلکه همچون روح هزاران زن،و […]
۱۲/۰۴/۱۳۹۹
پیکرهای محصور(۲) “حیوان در زندگی میمیرد، انسان در مرگ زندگی میکند. حیوانی که در من است، برایم عزیز است…”* بدنها خیلیوقتها به مثابه سنگ عمل میکنند.ناگهان […]
۰۳/۰۴/۱۳۹۹
چاره ای بر جفای رفته بر هنر ایران در عصر حاضر، هنر به گفتمان فلسفی راه یافته و تعامل با مخاطب، در فرآیند معنایابی، شکل گیری […]
۰۱/۰۴/۱۳۹۹
تعامل با زمانهی نو؛ چالش معاصر آکادمی یکی از چالشهایی که در نظام آموزش عالی هنر در دهههای اخیر در دنیا مطرح است و با وجود […]
۱۸/۰۳/۱۳۹۹
روایتگری و چالش ارزشگذاری بر روی چیزهای ساده گاهی با پرترهای از زنی روبرو میشوید و احساس میکنید به چهرهی شما شباهت دارد. گاهی هم ایستادن […]
۰۷/۰۳/۱۳۹۹
در هاویه کیست که تو را حمد گوید؟ پروندههای اُکر – گروه دنا هاویه به جهنم معنی میشود. این عنوانیست که رعنا فرنود برای یکی از […]
۰۳/۰۳/۱۳۹۹
آکادمی؛ نمادین یا اثرگذار پروندههای اُکر – گروه دنا برای مطالعهی یک جنبش، گروه یا فعالیتهای یک کاراکتر مهم یا تاثیرگذار، یکی از اولین قدمها، جستوجوی […]
۳۱/۰۲/۱۳۹۹
فرسایش خاطرات “رویایی دیدم که در آن مادربزرگم سعی میکرد با من صحبت کند.تصویری از صورت جوانی او بر من ظاهر شد که میان برگهای رزماری […]
۱۳/۰۲/۱۳۹۹
بیآنکه تز و سنتز جایی به نفع دیگری کوتاه بیایند. پساساختارگرایان معتقد هستند که زبان به خودی خود درگیر مشکلات و گرفتاریهایی است که تا حدی […]
۱۰/۰۲/۱۳۹۹
اشکها نشانهاند،نه نمود. رولان بارت در کتاب سخن عاشق،نزدیک به آخرهای کتاب،جستاری دارد با نام “در ستایش اشکها” که عنوان شعریست از ویلهلم شلگل که شوبرت […]
۰۳/۰۲/۱۳۹۹
خانه؛ پناهگاهِ متزلزل تازگیها دلم نمیخواهد تختم را ترک کنم.یا دستم را از کنارِ بشقابِ غذایم روی میز تکان دهم.به صدای حرکتِ اشیا حساستر شدهام.به خودم […]
۲۷/۰۱/۱۳۹۹
استتارِ چهرهها زنانی چهره میپوشاندند/میپوشانند، خودشان را پنهان میکنند زیرِ باری از پارچههایی که گاهی از پیچیدنِ باد درونشان، شکلی ایجاد میشود که به چشمِ آدمی […]
۲۰/۰۱/۱۳۹۹
نورِ آبی بر بدنهای تیرهی نمناک جِرمی اِسنل عکاس جوان آمریکایی که خودش را در دسته عکاسان بشردوستانه (humanitarian photographers) میداند، پروژههای متعددی را در نپال، […]
۰۶/۰۱/۱۳۹۹
اینجا واقعا کشور بزرگیست، پس چرا من فضای کافی برای زندگی کردن در آن را ندارم؟ این جملهایست که گوهر دشتی هنگام نگاه کردن به دشتهای […]
۲۹/۱۲/۱۳۹۸
ماجراهای گیل و بلیندا و معنای مبهم رویاهایشان “ماجراهای گیل و بلیندا و معنای مبهم رویاهایشان” عنوان یکی از مجموعه عکسهای مستندواریست که عکاس آمریکایی الساندرا […]