جستارها

جستارهایی در باب ناشناخته‌ترها، کمتر خونده شده‌ها و تصاویر
۲۸/۰۳/۱۴۰۱
من هرگز قهرمانِ ارزشمندِ این حیات نیست

من هرگز قهرمانِ ارزشمندِ این حیات نیستم

من هرگز قهرمانِ ارزشمندِ این حیات نیستم در رجوع به خود، به مثابه‌ی موضوع خلق هنر، اگر سلف-پرتره‌ها تصویری از «من-از-منظر-دیگری» هستند، در عصر بحران هویت، […]
۲۴/۱۱/۱۴۰۰
«چشم، چشم، . . .»

«چشم، چشم، . . .»

«چشم، چشم، . . .» از نظر هایدن وایت، تاریخ وجود ندارد، بلکه در زبان ساخته می‌شود. پدیده‌های تاریخی پدیده‌های زبانی‌اند و، پیش از وقوع امر […]
۱۴/۱۱/۱۴۰۰
این آن نیست

این آن نیست

این آن نیست “آن چیست؟” و خنده آغاز می‌شود. این آغاز فهم ما از “حاضر و آماده‌ها” است. خنده‌‌ی برآمده از این رویارویی واکنشی فلسفی است، […]
۲۶/۰۶/۱۴۰۰
video

هنر سیاسی یا اقتصادی؟

هنر سیاسی یا اقتصادی؟ امروزه، یکی از مباحثی که در دنیای هنر با آن مواجه می‌شویم نقدهایی است که هنرمندان را به تعیین مواضع سیاسی، اجتماعی […]
۰۷/۰۶/۱۴۰۰
اما من تو را می‌سرایم، برای بعدها می‌سرایم

اما من تو را می‌سرایم، برای بعدها می‌سرایم

اما من تو را می‌سرایم، برای بعدها می‌سرایم زندگی در روزگار آمیخته به انزوا، آمیخته به ترس و رخدادهای ناگوار، می‌تواند انسان را به زمان‌های گذشته […]
۲۶/۰۵/۱۴۰۰
آیا زندگی ما تونلی میان دو روشنایی مبهم نیست؟

آیا زندگی ما تونلی میان دو روشنایی مبهم نیست؟

آیا زندگی ما تونلی میان دو روشنایی مبهم نیست؟ زمان بسیاری از دوران عاشقانه‌های کلاسیک و انتظارهای طولانی پشت پنجره‌ی سنگی باغ، و شعر نوشتن زیر […]
۲۳/۰۵/۱۴۰۰
به تماشای تداعی‌های خاموش

به تماشای تداعی‌های خاموش

به تماشای تداعی‌های خاموش سخنی باید گفت سخنی باید گفت در سحرگاهان، در لحظۀ لرزانی که فضا همچون احساس بلوغ ناگهان با چیزی مبهم میآمیزد/[۱] گریزهای […]
۲۲/۰۵/۱۴۰۰
زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند؟

زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند؟

زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند؟ رفتن سراغ “حراج تهران” و داستان‌های بی‌پایانش، همیشه رفتن سراغ یک هیاهوی بی‌پایان بوده و هست. سوال همیشگی این بوده […]
۱۱/۰۵/۱۴۰۰
ترانه‌‌ای پر از لب‌ها و راه‌های دوردست

ترانه‌‌ای پر از لب‌ها و راه‌های دوردست

ترانه‌‌ای پر از لب‌ها و راه‌های دوردست معشوق، یا دلدار، کسی‌ست که به نوعی مرکز الهام هنرمند است، و حضور او، در سیاه و سفید زندگی، […]
۲۴/۰۴/۱۴۰۰
video

“هرآنچه سخت و استوار است دود می‌شود و به هوا می‌رود، هر آنچه مقدس است زمینی می‌شود.” مارکس

“هرآنچه سخت و استوار است دود می‌شود و به هوا می‌رود، هر آنچه مقدس است زمینی می‌شود.” مارکس اینجا معرکه‌ی هنر پست مدرن است، میدانی که […]
۲۲/۰۳/۱۴۰۰
چیزی نیست، یک اثر هنری است!

چیزی نیست، یک اثر هنری است!

چیزی نیست، یک اثر هنری است! اینجا پایان جنگ صورت و معنا در هنر معاصر است، جایی که ایده به تنهایی، در قالب موازینی قراردادی، از […]
۲۴/۰۱/۱۴۰۰
تالیف یا گردآوری"/ "بازنمایش یا بازتولید

تالیف یا گردآوری”/ “بازنمایش یا بازتولید

تالیف یا گردآوری”/ “بازنمایش یا بازتولید زیاد پیش می‌آید که بر سر “تالیفی” یا صرفا “گردآوردی‌شده” بودن مطالب یک کتاب تازه چاپ شده بحث‌ها بالا بگیرد. […]
۱۸/۱۲/۱۳۹۹
چه‌قدر کلید در قفل بچرخانم و قدم بگذارم به خانه‌ای تاریک.(۱)

چه‌قدر کلید در قفل بچرخانم و قدم بگذارم به خانه‌ای تاریک.(۱)

چه‌قدر کلید در قفل بچرخانم و قدم بگذارم به خانه‌ای تاریک.(۱) نیستی انتظار می‌کشد. دهان بزرگی برای بلعیدن هر آن‌چه نامش زندگی‌ست یا میلی به تداوم […]
۱۰/۱۲/۱۳۹۹
باغ، شعر و نگاره

باغ، شعر و نگاره

باغ، شعر و نگاره “بی روی خوش تو زنده بودن مرگی‌ست به نام زندگانی.به من بنمای عشق را در باغِ رویت که چون بهار در پیکر […]
۲۲/۱۱/۱۳۹۹
هنر سمساری

هنر سمساری

هنر سمساری در فرهنگ تجاری پاریس در دهه‌ی ۱۹۲۰، سمساری مکانی بود که می‌شد در آن ابژه‌های دورریختنی تاریخ را پیدا کرد. این ابژه‌ها نوعی اختلاط […]
۰۹/۱۱/۱۳۹۹
منظومه‌ی خاطرات

منظومه‌ی خاطرات

منظومه‌ی خاطرات لحظه‌ای هست آدم می‌فهمد که دیگر هیچ گریزی از گذشته نیست.در تمام لحظاتش در جست‌وجوی گذشته است و در راه پیدا کردن نشانه‌ای قدم […]
۳۰/۱۰/۱۳۹۹
چشم در مغاک دوختن

چشم در مغاک دوختن

چشم در مغاک دوختن به کارگیری عنصری غیر متعارف، نازیبا و بعضا مشمئز کننده در آثار هنری، عملی جسورانه است که یا موجب راندن مخاطب از […]
۱۱/۱۰/۱۳۹۹
نگهداری خاطرات/تاریخ

نگهداری خاطرات/تاریخ

نگهداری خاطرات/تاریخ حرکات گسسته‌ی پاها. دست‌های گره‌خورده در هم. تنها پناه‌گاه خیابان‌هاست. تمام وعده‌ها، نگاه‌ها و حرف‌ها در خیابان‌هاست که به وقوع می‌پیوندد. میدان‌های بزرگ شهر، […]
۰۲/۱۰/۱۳۹۹
تمامیت ما، آنچه که ما را در بر میگیرد و حدود و "ماهیت" ما را شکل میدهد، خودِ بیرونی ماست و آنچه ما از خود می شناسیم

خودنگاره ها، سرشار از نگاه دیگران

خودنگاره ها، سرشار از نگاه دیگران تمامیت ما، آنچه که ما را در بر میگیرد و حدود و “ماهیت” ما را شکل میدهد، خودِ بیرونی ماست […]
۱۳/۰۹/۱۳۹۹
شب‌ها غم خود به شمع گویم کو نیز ز محرمان راز است*

شب‌ها غم خود به شمع گویم کو نیز ز محرمان راز است*

شب‌ها غم خود به شمع گویم کو نیز ز محرمان راز است* شمع،وجودش میانِ محافل،و درخشش‌ آن در تنهایی و یادگاری از آن در شعر و […]
۲۰/۰۸/۱۳۹۹
این یک تعیین وضعیت است

این یک تعیین وضعیت است

این یک تعیین وضعیت است در هنر چیدمان و حاضر و آماده، ابداع “چیز”ها، جای خود را به خلق موقعیت و وضعِ شرایط می دهد. چیستیِ […]
۰۸/۰۸/۱۳۹۹
حکایت هیاهوی زنجره‌ها و مردمان شب‌میر

حکایت هیاهوی زنجره‌ها و مردمان شب‌میر

حکایت هیاهوی زنجره‌ها و مردمان شب‌میر   خانه‌ها و شهرها شاید از همان موقع بود که خانه‌ها و باغ‌ها پناهگاه‌ آدم‌ها شدند و دیگر تنها حکم […]
۲۴/۰۷/۱۳۹۹
کاور ویدیو

رابطه‌ی تکثر با بی‌معنا شدن ابژه‌ها

رابطه‌ی تکثر با بی‌معنا شدن ابژه‌ها ذات بشر با میل تمام‌نشدنی‌اش به بقا و ادامه دادن، در تمام طول تاریخ موفق شده از پس هر حادثه، […]
۰۶/۰۷/۱۳۹۹
غم غربت

غم غربت

غم غربت نوستالژیا (nostalgia)‌ که آن را در فارسی غم غربت ترجمه کرده‌اند،اصلا واژه‌ایست یونانی که از دو جزء Nostos (بازگشت) و Algia (درد) تشکیل شده؛ […]
۲۵/۰۶/۱۳۹۹
امر دگردیسی

امر دگردیسی

امر دگردیسی بر مبنای نظریه بازتاب آثار هنری مانند آیینه جامعه معاصر خود را بازتاب می دهند. میزان واقع گرایی و یا تحریف واقعیت، به توانایی، […]
۰۹/۰۶/۱۳۹۹
هدایت‌کنندگان ، دروازه‌بانان و هنرمندان

هدایت‌کنندگان ، دروازه‌بانان و هنرمندان

هدایت‌کنندگان ، دروازه‌بانان و هنرمندان آگاهانه یا نااگاهانه بودن/ خلق بر اساس الهام و غریزه یا تولید مهندسی شده/ آزادانه به نمایش گذاشتن یا پیروی از […]
۰۹/۰۵/۱۳۹۹
چرا همه‌چیز تاکنون ناپدید نشده؟*

چرا همه‌چیز تاکنون ناپدید نشده؟*

چرا همه‌چیز تاکنون ناپدید نشده؟* این جهان،جهان حال حاضر،جهان فراوانی،تکثیر و تکرار،عصرِ فراموشی از پی تکرارها،در این کثرت،هرکسی و یا عده‌ای در پی وحدتی می‌گردنند،وحدتی که […]
۰۶/۰۵/۱۳۹۹
نباید حراجی ها را با بازارهای هنر یکی بدانیم

نباید حراجی ها را با بازارهای هنر یکی بدانیم

نباید حراجی ها را با بازارهای هنر یکی بدانیم نشستی با حضور مریم مجد و بهرنگ صمدزادگان پیرامون رویداد «تیرآرت»   این متن، از صفحه‌ی هنرهای […]
۲۶/۰۴/۱۳۹۹
چیزی که می‌ماند

چیزی که می‌ماند

چیزی که می‌ماند راینر ماریا ریلکه،شاعر آلمانی،در مونیخ شیفته‌ی زنی شد که چهارده سال از او بزرگ‌تر بود. لو آندره‌آس-سالومه، برای ریلکه همچون روح هزاران زن،و […]
۱۲/۰۴/۱۳۹۹
پیکرهای محصور(۲)

پیکرهای محصور(۲)

پیکرهای محصور(۲) “حیوان در زندگی می‌میرد، انسان در مرگ زندگی می‌کند. حیوانی که در من است، برایم عزیز است…”* بدن‌ها خیلی‌وقت‌ها به مثابه سنگ عمل می‌کنند.ناگهان […]
۰۳/۰۴/۱۳۹۹
چاره ای بر جفای رفته بر هنر ایران

چاره ای بر جفای رفته بر هنر ایران

چاره ای بر جفای رفته بر هنر ایران در عصر حاضر، هنر به گفتمان فلسفی راه یافته و تعامل با مخاطب، در فرآیند معنایابی، شکل گیری […]
۰۱/۰۴/۱۳۹۹
تعامل با زمانه‌ی نو؛ چالش معاصر آکادمی

تعامل با زمانه‌ی نو؛ چالش معاصر آکادمی

تعامل با زمانه‌ی نو؛ چالش معاصر آکادمی یکی از چالش‌هایی که در نظام آموزش عالی هنر در دهه‌‌های اخیر در دنیا مطرح است و با وجود […]
۱۸/۰۳/۱۳۹۹
روایت‌گری و چالش ارزش‌گذاری بر روی چیزهای ساده

روایت‌گری و چالش ارزش‌گذاری بر روی چیزهای ساده

روایت‌گری و چالش ارزش‌گذاری بر روی چیزهای ساده گاهی با پرتره‌ای از زنی روبرو می‌شوید و احساس می‌کنید به چهره‌ی شما شباهت دارد. گاهی هم ایستادن […]
۰۷/۰۳/۱۳۹۹
در هاویه ... - پرونده‌های اُکر - گروه دنا

در هاویه کیست که تو را حمد گوید؟ – پرونده‌های اُکر – گروه دنا

در هاویه کیست که تو را حمد گوید؟ پرونده‌های اُکر – گروه دنا هاویه به جهنم معنی می‌شود. این عنوانی‌ست که رعنا فرنود برای یکی از […]
۰۳/۰۳/۱۳۹۹
آکادمی؛ نمادین یا اثرگذار - پرونده‌های اُکر - گروه دنا

آکادمی؛ نمادین یا اثرگذار – پرونده‌های اُکر – گروه دنا

آکادمی؛ نمادین یا اثرگذار پرونده‌های اُکر – گروه دنا برای مطالعه‌ی یک جنبش، گروه یا فعالیت‌های یک کاراکتر مهم یا تاثیرگذار، یکی از اولین قدم‌ها، جست‌و‌جوی […]
۳۱/۰۲/۱۳۹۹
فرسایش خاطرات

فرسایش خاطرات

فرسایش خاطرات “رویایی دیدم که در آن مادربزرگم سعی می‌کرد با من صحبت کند.تصویری از صورت جوانی او بر من ظاهر شد که میان برگ‌های رزماری […]
۱۳/۰۲/۱۳۹۹
بی‌آنکه تز و سنتز جایی به نفع دیگری کوتاه بیایند.

بی‌آنکه تز و سنتز جایی به نفع دیگری کوتاه بیایند.

بی‌آنکه تز و سنتز جایی به نفع دیگری کوتاه بیایند. پساساختارگرایان معتقد هستند که زبان به خودی خود درگیر مشکلات و گرفتاری‌هایی است که تا حدی […]
۱۰/۰۲/۱۳۹۹
اشک‌ها نشانه‌اند،نه‌ نمود.

اشک‌ها نشانه‌اند،نه‌ نمود.

اشک‌ها نشانه‌اند،نه‌ نمود. رولان بارت در کتاب سخن عاشق،نزدیک به آخرهای کتاب،جستاری دارد با نام “در ستایش اشک‌ها” که عنوان شعری‌ست از ویلهلم شلگل که شوبرت […]
۰۳/۰۲/۱۳۹۹
خانه؛ پناهگاهِ متزلزل

خانه؛ پناهگاهِ متزلزل

خانه؛ پناهگاهِ متزلزل تازگی‌ها دلم نمی‌خواهد تختم را ترک کنم.یا دستم‌ را از کنارِ بشقابِ غذایم روی میز تکان دهم.به صدای حرکتِ اشیا حساس‌تر شده‌ام.به خودم‌ […]
۲۷/۰۱/۱۳۹۹
استتارِ چهره‌ها

استتارِ چهره‌ها

استتارِ چهره‌ها زنانی چهره می‌پوشاندند/می‌پوشانند، خودشان را پنهان می‌کنند زیرِ باری از پارچه‌هایی که گاهی از پیچیدنِ باد درونشان، شکلی ایجاد می‌شود که به چشمِ آدمی […]
۲۰/۰۱/۱۳۹۹
نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک

نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک

نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک جِرمی اِسنل عکاس جوان آمریکایی که خودش را در دسته عکاسان بشردوستانه (humanitarian photographers) می‌داند، پروژه‌های متعددی را در نپال، […]
۰۶/۰۱/۱۳۹۹
این‌جا واقعا کشور بزرگی‌ست، پس چرا من فضای کافی برای زندگی کردن در آن را ندارم؟

این‌جا واقعا کشور بزرگی‌ست، پس چرا من فضای کافی برای زندگی کردن در آن را ندارم؟

این‌جا واقعا کشور بزرگی‌ست، پس چرا من فضای کافی برای زندگی کردن در آن را ندارم؟ این جمله‌ایست که گوهر دشتی هنگام نگاه کردن به دشت‌های […]
۲۹/۱۲/۱۳۹۸
ماجراهای گیل و بلیندا و معنای مبهم رویاهایشان

ماجراهای گیل و بلیندا و معنای مبهم رویاهایشان

ماجراهای گیل و بلیندا و معنای مبهم رویاهایشان “ماجراهای گیل و بلیندا و معنای مبهم رویاهایشان” عنوان یکی از مجموعه عکس‌های مستند‌واری‌ست که عکاس آمریکایی الساندرا […]
حمایت مالی از اُکرمگ