هدایت‌کنندگان ، دروازه‌بانان و هنرمندان

هدایت‌کنندگان ، دروازه‌بانان و هنرمندان

آگاهانه یا نااگاهانه بودن/ خلق بر اساس الهام و غریزه یا تولید مهندسی شده/ آزادانه به نمایش گذاشتن یا پیروی از قواعد نمایش/ مستقل بودن به یک معنی خاص یا همکاری با کیوریتورها و گالری‌داران و گوش دادن به خط مشی آنها، همه‌ی این‌ها همواره دوگانه‌های چالش برانگیز و مورد بحثی هستند که همچنان تبادل اندیشه درباره‌شان اتفاق می‌افتد اما به هر حال قرار نیست خیلی زود درباره‌شان به اتفاق نظر برسیم.
همکاری هنرمند با کیوریتورها و گالری‌ها، اگرچه همچنان برای برخی از قضاوت‌کنندگان یک همکاری یک طرفه یا حتی نوعی بهره‌کشی به حساب می‌آید، اما در زمانه‌ی ما در ابعاد بزرگتر، به نوعی رفتاری هوشمندانه برای قرار گرفتن در چرخه‌ی اقتصاد هنر و نمایش عمومی است. در جهانی که هر روز بیشتر از روز قبل به سمت جزئی‌نگری و متخصص‌مداری می‌رود؛ خلق، هدایت و نمایشگری در کنار هم نمی‌توانند مسئولیت یک عضو از یک سازمان باشند، به همین علت هم هست که آکادمی- در شکل استاندارد خود- در سال‌های اخیر، به تربیت هدایت‌کنندگان هنری می‌پردازد. در مرحله‌ی بعد نیز این دروازه‌بانان هنری هستند که زیر اتفاقات تازه در این عرصه خطوط پررنگی می‌کشند تا دیده شوند.
اغلب عادت داریم به نمایشگاه‌هایی برویم که در آنها مجموعه آثاری از یک هنرمند، یا چند هنرمند با موضوعی خاص به نمایش درآمده. با این حال قدم زدن در نمایشگاه‌هایی که آثاری منتخب از مجموعه‌داران یا مجموعه‌های خصوصی گالری‌ها در آنها چیده شده، می‌تواند شبیه به مطالعه‌ی جامعه‌شناسانه و تخصصی یک قشر مشخص باشد.
برای دقیق‌تر شدن در پارامترهای معاصر در چرخه‌ی اقتصاد هنر، سیاست‌های موجود در کارکرد گالری‌ها و آگاهی یافتن از جزئیات اتمسفر موجود در فضای هنرهای تجسمی، لازم است کمی از تمرکز صرف بر روی تابلوها و خالقانشان بکاهیم و محیط بیشتری را در ویزور نظاره کنیم. به نظر می‌رسد مطالعه‌ی هنر یک دوره، بدون داشتن شناخت کافی از تصمیم‌گیرندگان، گرانندگان و سیاستمداران آن دوره امکان‌پذیر نباشد.

تصاویر: از مجموعه‌های خصوصی فریدون آو و احسان لاجوردی، به نمایش درآمده در شهریور ماه ۹۹ در گالری اُ.

Photos:
1.Shanita Zaker Ameli, untitled, 2014
2.Mohamadhosein Emad, untitled
3.Shanita Zaker Ameli, untitled, 2007
4.Khashayar Ahmadi, untitled, 2006
5.Shideh Tami, untitled, 1992

غزاله بداقی

اکرمگ | ochremag

هدایت‌کنندگان ، دروازه‌بانان و هنرمندان
هدایت‌کنندگان ، دروازه‌بانان و هنرمندان
هدایت‌کنندگان ، دروازه‌بانان و هنرمندان
هدایت‌کنندگان ، دروازه‌بانان و هنرمندان

 

حمایت مالی از اُکرمگ