تورق تاریخ هنر
رشته کردن پنبهی آنچه که از آثار مشهور تاریخ تا به امروز میدانستیم و نمیدانستیم.۰۲/۰۸/۱۴۰۰
ارتباط میان نقاشیهای ادوارد هاپر و سینما متن پیش رو ترجمهی بخشی از یک مقاله دربارهی ادوارد هاپر و سینما است. ادوارد هاپر (۱۹۶۷_۱۸۸۲) نقاش مشهور […]
۰۸/۰۵/۱۴۰۰
خیال؛ بانی امید تاملاتی پیرامون نگارگری ایرانی “این فضا بهمثابهی آئینهایست که روح در آن رویای خیالی خود را میبیند.”…”غیاب فضای سه بعدی در مینیاتور، نه […]
۳۰/۰۴/۱۴۰۰
سرزمین سودومی آزاد شد میشل فوکو در کتاب «تاریخ جنسیت» میگوید:« همجنسگرایی به طور موقت یک انحراف بود ، اکنون یک گونه است و در آینده […]
۱۹/۰۴/۱۴۰۰
سودومی جامعهی رنگینکمانی واقعیتی آشکار و روشن است که برخلاف پیشینههای تاریخی بنا به دلایل فرهنگی و سیاسی محجور مانده است و ایدئولوژی حاکم سعی بر […]
۲۶/۰۱/۱۴۰۰
ایکاروس، آکاردئون، هزارتو “من آدمهای نمایش خودم را به همدیگر میبندم. درست مثل کمپوزیسیون یک تابلوی نقاشی.” [۱] قاب اول| در باب چگونگی قرارگرفتن کرهی زمین […]
۱۰/۰۱/۱۴۰۰
بیماریِ بورژوازی تاریخ اجتماعی، تاریخ کشمکش طبقات اجتماعی است. پیش از وقوع انقلاب صنعتی دو طبقه اجتماعی زمیندار و دهقان وجود داشت. در پی وقوع انقلاب […]
۲۹/۱۲/۱۳۹۹
زبانِ عکسها ۱. آن زمان خود را عمیقاً متعلق به زبانی میدانیم که توانستهباشیم در بستر آن زبان، تجربهی موقعیتهای زنده و فعالی را از سر […]
۲۶/۱۲/۱۳۹۹
پیکهای نوروزی آوازخوانی با روی سیاه، پیراهنی قرمز و دایره یا تنبکی در دست، چهره ایست که امروزه با نامهایی از جمله”حاجی فیروز” و “عمو نوروز” […]
۲۱/۱۲/۱۳۹۹
مواجهه در امتداد ۱.۶۱۸؛ من کارتیه برسون هستم و این کت برای من گشاد است. «اینگونه برای تو بهتر است، هنری.»؛ همه چیز در واقع همین […]
۳۰/۱۱/۱۳۹۹
جهانی خروشان و آتش دَمان* رنگ طلایی آنجا که با شرارههای عاصی سرخرنگ همراه شود، قرار است نمایندهی شدّت باشد: تجمع نور، نشانی از فراوانی حیات […]
۱۹/۱۱/۱۳۹۹
زیستن در لایههای فقدان میل انسان به حضور دیگری، به خوگرفتن با تن دیگری، از زمانیکه با بیرحمی جهان مواجه میشود، در او روشن میشود. در […]
۲۲/۰۹/۱۳۹۹
به تماشا سوگند و به آغاز کلام* تاملی بر صحنههای طبیعت بیجان یک/ فرآیند نوشتن، جنگی تمام عیار علیه زمان ترتیب میدهد؛ همانطور که هنرمند با […]
۱۸/۰۹/۱۳۹۹
“هان”! نقطه عطف انطباق امر اقتباس، مبحث تازه ای در هنر نیست و در جستجوی آغاز آن میتوان تا آن روز که حادثه، داستان و واقعه […]
۰۶/۰۹/۱۳۹۹
حسِ بشری* تاریکیست که بستری برای تولد نور میسازد؛ که اگر سیاهی نبود، آنوقت، دیگر سفیدی چه معنایی داشت؟ اگر همهی عالم را تاریکی یا روشنایی […]
۲۲/۰۸/۱۳۹۹
این ما نیستیم که زندگی میکنیم، این زمان است که ما را میزید* یادداشتی بر مستند ‘مینیاتورهای ایرانی’ (۱۳۳۷)، ساختهی مصطفی فرزانه، به بهانهی نمایش و […]
۱۰/۰۷/۱۳۹۹
مرز باریک میان بودن و نبودن یک/ میان لحظهی دیدن و ندیدن، گمشدن و پیدا شدن، خوابیدن و بیدار شدن، میان لحظهای که هنوز جانی برای […]
۲۷/۰۶/۱۳۹۹
پرویز، بهمن، سهراب و دیگران مرور نمایشگاه ‘پرویز تناولی | ویروس مجموعهداری’، نمایش در گالری دستان+۲ نخستین فصل داستان زندگی ما در بیخبری و ناآگاهی […]
۱۳/۰۶/۱۳۹۹
گنجخانهی خیال تصویر، خیال میآفریند. تصویر خیالی، در جایگاه واقعیت مینشیند. خیال، تمنای محققشدن دارد و ناگزیر راهش را به قلمروی واقعیت پیدا میکند: ما، تصویر […]
۰۶/۰۶/۱۳۹۹
راه رفتن در سکوت ساحل در خود رهایی دارد و آرامش.هوای آزاد و نورِ مستقیمِ خورشید در روز و سکوت و خاموشیِ آغشته به وحشت در […]
۳۰/۰۵/۱۳۹۹
درخت، خواهر انسان است. از اوان جوانی، تا میانسالی و پیری، وقتی که خمود و سرد و گرم زمانه چشیده شدهاند، در یک نقطهی ثابت ساکناند؛ […]
۱۶/۰۵/۱۳۹۹
احضار کالبدهای سرگردان در سنت نگارگری ایرانی، پیکرهای انسانی بخشی از محیط پر نقش و نگار پیرامونشان هستند: تندیسهایی ریز نقش در محاصرهی طبیعت انبوه، پنجرهها، […]
۰۲/۰۵/۱۳۹۹
چشمی که میشنود اگر قرار بود شهرزاد به همراه هر هزار و یکشبِ قصهگوییاش یک نقاشی هم ضمیمه کند، احتمالاً صحنهای از قصه که کشمکش اصلی […]
۰۵/۰۴/۱۳۹۹
نگاه خیره تقریباً در هفتهی بیست و هفتم بارداری، یعنی در اواخر ماه ششم، جنین برای اولین بار پلکهایش را باز میکند؛ اگرچه تا پیش از […]
۰۲/۰۳/۱۳۹۹
بدن گروتسک واژهی گِرُتو، به دخمههای طبیعی رومی قرن ۱۵ میلادی اطلاق میشود که برسقف و دیوار آنها شکلهای خیالی آدمیان، جانوران،گلها و گیاهان، درهم بافته […]
۲۸/۰۲/۱۳۹۹
لحظههای بودن* دربارهی شمایل زمان و حرکت در آثار تجسمی/ قسمت دوم ویرجینیا وولف در یادداشت ۱۸ آوریل ۱۹۳۹ مینویسد*: “میتوانم ساعتها برای نوشتن چیزی که […]
۲۱/۰۲/۱۳۹۹
زمانِ بازیافته* دربارهی شمایل زمان و حرکت در هنرهای تجسمی، قسمت اول در نگاهی مختصر و اجمالی بر تاریخچهی عنصر ‘حرکت’ در هنرهای نمایشی، چنین فرآیندی […]
۱۸/۰۲/۱۳۹۹
گل و بلبل نوع جدیدی از نقاشی که در دوران صفوی به وجود آمد، از یک سو ریشه در دوران ساسانی داشت و از سوی دیگر […]
۱۴/۰۲/۱۳۹۹
زنان سرخپوش قسمت دوم: گسترهی وسیع تاویلپذیری رنگ قرمز. وای زی کامی* هنرمند ایرانی مقیم آمریکا میگوید: “همیشه در مقابل یک چهرهی انسانی واکنشی احساسی خواهید […]
۰۷/۰۲/۱۳۹۹
زنان سرخپوش قسمت اول: از اعلان جنگ تا ابراز عشق. ” دو چیز را که تا حالا کنار هم قرار نگرفتهاند کنار هم میگذارید. و جهان […]
۳۱/۰۱/۱۳۹۹
هیچ رازی در میان نیست ۱. ویرجینیا وولف مینویسد: “فمینیست یعنی هر زنی که حقیقت زندگیاش را بگوید.” ۲. آدرین پایپر، هنرمند حوزهی هنر مفهومی، بر […]
۲۴/۰۱/۱۳۹۹
پردازندهی شیمی جاری میانِ اشیا این روزها خانه اولین و آخرین سنگر است: صندوقچههای قدیمی باز میشوند و خاطرههای خاکخورده به یاد آورده میشوند. حالا وقت […]
۱۷/۰۱/۱۳۹۹
شمایل زنان در همجواری با اشکال متغیر خانه خانه محل انباشت خاطرههاست، یادآور امنیت، آرامش و سرپناه. نقطهی آغاز و پایان روز در خانه رقم میخورد؛ […]
۱۰/۰۱/۱۳۹۹
اشیا از آنچه در آیینه میبینید به شما نزدیکترند از مجموعهی آیینهها/ قسمت دوم آینه قرار است نمود حقیقت باشد، قرار است هر چیزی که در […]
۰۷/۰۱/۱۳۹۹
روزمرگی انرژی حاکم بر مخلوقات “رافائل سویر” به طرز غریبی شبیه روزگار فعلی ماست. شاید این روزها در کنار تمام نگرانیها دغدغه دیگری هم داشته باشیم، […]
۰۳/۰۱/۱۳۹۹
برای اینکه هیچ چیز نباید فراموش شود [ از مجموعهی آینهها/ بخش اول ] بی برو برگرد بخشی از چیدمان هر خانه است؛ چه به شکلی […]
۲۹/۱۲/۱۳۹۸
پرندگان در حال پرواز در آثار مگریت پرندگان در حال پرواز، تصویریست که غالبا در آثار رنه ماگریت تکرار شده است. برای یادآوری خوب است که […]
۲۵/۱۲/۱۳۹۸
آواز دلبرکان خاموش همهچیز اینجاست؛ درون و بیرون، ظاهر و باطن، آسمان و زمین. نکته و راز مگو و پنهانی هم اگر در کار باشد، که […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
در ستایش دستها “دستها” از دورترین زمانی که میشود متصور شد، سوژههای نامآشنای هنرمندان بزرگ و کوچک تاریخ هنر بودهاند. سوژههایی که با خطوط ریز و […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
زنان از دریچهی زنان از خودنگارههای افشاگر فریدا کالو گرفته، تا ثبت جزئیات زندگی روزمره اما درخشان و نادیدنی رهگذرهای غریبه در عکسهای سیاه و سفید […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
نقاش ترس یا تصویرگر جهان مردگان رعب و آرامش معمولا دو روی سکهی مرگ در آثار هنری در طول تاریخ را نشانه میروند. اغلب آثاری که […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
همزیستی مسالمتآمیز سه محورِ تاریخ در کنار یکدیگر [ قسمت چهارم و آخرین از مجموعهی خودنگاریها و هنرمندان] ۱. کودکان در بازهی سنی دوازده تا هجده […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
بیماری به عنوان یک “تمامکننده” “این فرد بیمار است.”، این را در توضیح کسی میگوییم، مانند اینکه او سیاه پوست است یا مثلا یک پزشک است […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
برگههایی از شرححال تو آیا خودنگاره اثریست که هنرمند بدن و حالت صورت خود را در آن به تصویر میکشد یا هویت هنرمند تنها در تناش […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
مدام در معرض پوستاندازی بودن شرایط زندگی هر انسانی و مواجههی او با مسائل جهان اطرافش در برهههای زمانی مختلف، متفاوت است. هنرمند مثل هر انسان […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
هنرمند در مرکز تصویر اگر باور داشتهباشیم که نقطهی آغاز کار هنرمند، یعنی لحظهی تصمیم به خلق اثر، زمانیست که او تجربهی منحصر به فرد زیستن […]