تورق تاریخ هنر

رشته کردن پنبه‌ی آنچه که از آثار مشهور تاریخ تا به امروز می‌دانستیم و نمی‌دانستیم.
۰۲/۰۸/۱۴۰۰
ارتباط میان نقاشی های ادوارد هاپر و سینما

ارتباط میان نقاشی‌های ادوارد هاپر و سینما

ارتباط میان نقاشی‌های ادوارد هاپر و سینما متن پیش رو ترجمه‌ی بخشی از یک مقاله درباره‌ی ادوارد هاپر و سینما است. ادوارد هاپر (۱۹۶۷_۱۸۸۲) نقاش مشهور […]
۰۸/۰۵/۱۴۰۰
خیال؛ بانی امید

خیال؛ بانی امید

خیال؛ بانی امید تاملاتی پیرامون نگارگری ایرانی “این فضا به‌مثابه‌ی آئینه‌ایست که روح در آن رویای خیالی خود را می‌بیند.”…”غیاب فضای سه بعدی در مینیاتور، نه […]
۳۰/۰۴/۱۴۰۰
سرزمین سودومی آزاد شد

سرزمین سودومی آزاد شد

سرزمین سودومی آزاد شد میشل فوکو در کتاب «تاریخ جنسیت» می‌گوید:« همجنس‌گرایی به طور موقت یک انحراف بود ، اکنون یک گونه است و در آینده […]
۱۹/۰۴/۱۴۰۰
سودومی

سودومی

سودومی جامعه‌ی رنگین‌کمانی واقعیتی آشکار و روشن است که برخلاف پیشینه‌های تاریخی بنا به دلایل فرهنگی و سیاسی محجور مانده است و ایدئولوژی حاکم سعی بر […]
۲۶/۰۱/۱۴۰۰
ایکاروس، آکاردئون، هزارتو

ایکاروس، آکاردئون، هزارتو

ایکاروس، آکاردئون، هزارتو “من آدم‌های نمایش خودم را به همدیگر می‌بندم. درست مثل کمپوزیسیون یک تابلوی نقاشی.” [۱] قاب اول| در باب چگونگی قرارگرفتن کره‌ی زمین […]
۱۰/۰۱/۱۴۰۰
بیماریِ بورژوازی

بیماریِ بورژوازی

بیماریِ بورژوازی تاریخ اجتماعی، تاریخ کشمکش طبقات اجتماعی است. پیش از وقوع انقلاب صنعتی دو طبقه اجتماعی زمین‌دار و دهقان وجود داشت. در پی وقوع انقلاب […]
۲۹/۱۲/۱۳۹۹
زبانِ عکس‌ها

زبانِ عکس‌ها

زبانِ عکس‌ها ۱. آن زمان خود را عمیقاً متعلق به زبانی می‌دانیم که توانسته‌باشیم در بستر آن زبان، تجربه‌ی موقعیت‌های زنده و فعالی را از سر […]
۲۶/۱۲/۱۳۹۹
پیک‌های نوروزی

پیک‌های نوروزی

پیک‌های نوروزی آوازخوانی با روی سیاه، پیراهنی قرمز و دایره یا تنبکی در دست، چهره ایست که امروزه با نام‌هایی از جمله”حاجی فیروز” و “عمو نوروز” […]
۲۱/۱۲/۱۳۹۹
مواجهه در امتداد ۱.۶۱۸؛ من کارتیه برسون هستم و این کت برای من گشاد است.

مواجهه در امتداد ۱.۶۱۸؛ من کارتیه برسون هستم و این کت برای من گشاد است.

مواجهه در امتداد ۱.۶۱۸؛ من کارتیه برسون هستم و این کت برای من گشاد است. «اینگونه برای تو بهتر است، هنری.»؛ همه چیز در واقع همین […]
۳۰/۱۱/۱۳۹۹
جهانی خروشان و آتش دَمان*

جهانی خروشان و آتش دَمان*

جهانی خروشان و آتش دَمان* رنگ طلایی آن‌جا که با شراره‌‌های عاصی سرخ‌رنگ همراه شود، قرار است نماینده‌ی شدّت باشد: تجمع نور، نشانی از فراوانی حیات […]
۱۹/۱۱/۱۳۹۹
زیستن در لایه‌های فقدان

زیستن در لایه‌های فقدان

زیستن در لایه‌های فقدان میل انسان به حضور دیگری، به خوگرفتن با تن دیگری، از زمانی‌که با بی‌رحمی جهان مواجه می‌شود، در او روشن می‌شود. در […]
۲۲/۰۹/۱۳۹۹
به تماشا سوگند و به آغاز کلام*

به تماشا سوگند و به آغاز کلام*

به تماشا سوگند و به آغاز کلام* تاملی بر صحنه‌های طبیعت بی‌جان یک/ فرآیند نوشتن، جنگی تمام عیار علیه زمان ترتیب می‌دهد؛ همانطور که هنرمند با […]
۱۸/۰۹/۱۳۹۹
"هان"! نقطه عطف انطباق

“هان”! نقطه عطف انطباق

“هان”! نقطه عطف انطباق امر اقتباس، مبحث تازه ای در هنر نیست و در جستجوی آغاز آن میتوان تا آن روز که حادثه، داستان و واقعه […]
۰۶/۰۹/۱۳۹۹
حسِ بشری*

حسِ بشری*

حسِ بشری* تاریکی‌ست که بستری برای تولد نور می‌سازد؛ که اگر سیاهی نبود، آن‌وقت، دیگر سفیدی چه معنایی داشت؟ اگر همه‌‌ی عالم را تاریکی یا روشنایی […]
۲۲/۰۸/۱۳۹۹
این ما نیستیم که زندگی می‌کنیم، این زمان است که ما را می‌زید*

این ما نیستیم که زندگی می‌کنیم، این زمان است که ما را می‌زید*

این ما نیستیم که زندگی می‌کنیم، این زمان است که ما را می‌زید* یادداشتی بر مستند ‘مینیاتورهای ایرانی’ (۱۳۳۷)، ساخته‌ی مصطفی فرزانه، به بهانه‌ی نمایش و […]
۱۰/۰۷/۱۳۹۹
مرز باریک میان بودن و نبودن

مرز باریک میان بودن و نبودن

مرز باریک میان بودن و نبودن یک/ میان لحظه‌ی دیدن و ندیدن، گم‌شدن و پیدا شدن، خوابیدن و بیدار شدن، میان لحظه‌ای که هنوز جانی برای […]
۲۷/۰۶/۱۳۹۹
پرویز، بهمن، سهراب و دیگران

پرویز، بهمن، سهراب و دیگران

پرویز، بهمن، سهراب و دیگران مرور نمایشگاه ‘پرویز تناولی | ویروس مجموعه‌داری’، نمایش‌ در گالری دستان+۲   نخستین فصل داستان زندگی ما در بی‌خبری و ناآگاهی […]
۱۳/۰۶/۱۳۹۹
گنج‌خانه‌ی خیال

گنج‌خانه‌ی خیال

گنج‌خانه‌ی خیال تصویر، خیال می‌آفریند. تصویر خیالی، در جایگاه واقعیت می‌نشیند. خیال، تمنای محقق‌شدن دارد و ناگزیر راهش را به قلمروی واقعیت پیدا می‌کند: ما، تصویر […]
۰۶/۰۶/۱۳۹۹
راه‌رفتن در سکوت

راه‌رفتن در سکوت

راه ‌رفتن در سکوت ساحل در خود رهایی دارد و آرامش.هوای آزاد و نورِ مستقیمِ خورشید در روز و سکوت و خاموشیِ آغشته به وحشت در […]
۳۰/۰۵/۱۳۹۹
درخت، خواهر انسان است

درخت، خواهر انسان است.

درخت، خواهر انسان است. از اوان جوانی، تا میانسالی و پیری، وقتی که خمود و سرد و گرم زمانه چشیده‌ شده‌اند، در یک نقطه‌ی ثابت ساکن‌اند؛ […]
۱۶/۰۵/۱۳۹۹
احضار کالبدهای سرگردان

احضار کالبدهای سرگردان

احضار کالبدهای سرگردان در سنت نگارگری ایرانی، پیکرهای انسانی بخشی از محیط پر نقش و نگار پیرامون‌شان هستند: تندیس‌هایی ریز نقش در محاصره‌ی طبیعت انبوه، پنجره‌ها، […]
۰۲/۰۵/۱۳۹۹
چشمی که می‌شنود

چشمی که می‌شنود

چشمی که می‌شنود اگر قرار بود شهرزاد به همراه هر هزار و یک‌شبِ قصه‌گویی‌اش یک نقاشی هم ضمیمه کند، احتمالاً صحنه‌ای از قصه که کشمکش اصلی […]
۱۹/۰۴/۱۳۹۹
نگاه‌ها به مثابه‌ی زمان‌های محبوس

نگاه‌ها به مثابه‌ی زمان‌های محبوس

نگاه‌ها به مثابه‌ی زمان‌های محبوس یک/ نگاه‌ها مفهوم زمان را همراه خود یدک می‌کشند و درست مثل یک یادمان یا بنای باستانی، بازتاب‌دهنده‌ی خاطره‌ و تاریخ […]
۰۵/۰۴/۱۳۹۹
نگاه خیره

نگاه خیره

نگاه خیره تقریباً در هفته‌ی بیست و هفتم بارداری، یعنی در اواخر ماه ششم، جنین برای اولین بار پلک‌هایش را باز می‌کند؛ اگرچه تا پیش از […]
۰۲/۰۳/۱۳۹۹
بدن گروتسک

بدن گروتسک

بدن گروتسک واژه‌ی گِرُتو، به دخمه‌های طبیعی رومی قرن ۱۵ میلادی اطلاق می‌شود که برسقف و دیوار آن‌ها شکل‌های خیالی آدمیان، جانوران،گل‌ها و گیاهان، درهم بافته […]
۲۸/۰۲/۱۳۹۹
لحظه‌های بودن*

لحظه‌های بودن* درباره‌ی شمایل زمان و حرکت در آثار تجسمی/ قسمت دوم

لحظه‌های بودن* درباره‌ی شمایل زمان و حرکت در آثار تجسمی/ قسمت دوم ویرجینیا وولف در یادداشت ۱۸ آوریل ۱۹۳۹ می‌نویسد*:  “می‌توانم ساعت‌ها برای نوشتن چیزی که […]
۲۱/۰۲/۱۳۹۹
زمانِ بازیافته

زمانِ بازیافته

زمانِ بازیافته* درباره‌ی شمایل زمان و حرکت در هنرهای تجسمی، قسمت اول در نگاهی مختصر و اجمالی بر تاریخچه‌ی عنصر ‘حرکت’ در هنرهای نمایشی، چنین فرآیندی […]
۱۸/۰۲/۱۳۹۹
گل‌ و بلبل

گل‌ و بلبل

گل‌ و بلبل نوع جدیدی از نقاشی که در دوران صفوی به وجود آمد، از یک سو ریشه در دوران ساسانی داشت و از سوی دیگر […]
۱۴/۰۲/۱۳۹۹
زنان سرخ‌پوش قسمت دوم: گستره‌ی وسیع تاویل‌پذیری رنگ قرمز.

زنان سرخ‌پوش قسمت دوم: گستره‌ی وسیع تاویل‌پذیری رنگ قرمز

زنان سرخ‌پوش قسمت دوم: گستره‌ی وسیع تاویل‌پذیری رنگ قرمز. وای زی کامی* هنرمند ایرانی مقیم آمریکا می‌گوید: “همیشه در مقابل یک چهره‌ی انسانی واکنشی احساسی خواهید […]
۰۷/۰۲/۱۳۹۹
زنان سرخ‌پوش قسمت اول: از اعلان جنگ تا ابراز عشق.

زنان سرخ‌پوش قسمت اول: از اعلان جنگ تا ابراز عشق

زنان سرخ‌پوش قسمت اول: از اعلان جنگ تا ابراز عشق. ” دو چیز را که تا حالا کنار هم قرار نگرفته‌اند کنار هم می‌گذارید. و جهان […]
۳۱/۰۱/۱۳۹۹
هیچ رازی در میان نیست

هیچ رازی در میان نیست

هیچ رازی در میان نیست ۱. ویرجینیا وولف می‌نویسد: “فمینیست یعنی هر زنی که حقیقت زندگی‌اش را بگوید.” ۲. ‏آدرین پایپر، هنرمند حوزه‌ی هنر مفهومی، بر […]
۲۴/۰۱/۱۳۹۹
پردازنده‌ی شیمی جاری میانِ اشیا

پردازنده‌ی شیمی جاری میانِ اشیا

پردازنده‌ی شیمی جاری میانِ اشیا این روزها خانه اولین و آخرین سنگر است: صندوقچه‌های قدیمی باز می‌شوند و خاطره‌های خاک‌خورده به یاد آورده می‌شوند. حالا وقت […]
۱۷/۰۱/۱۳۹۹

شمایل زنان در همجواری با اشکال متغیر خانه‌

شمایل زنان در همجواری با اشکال متغیر خانه‌ خانه محل انباشت خاطره‌هاست، یادآور امنیت، آرامش و سرپناه. نقطه‌ی آغاز و پایان روز در خانه رقم می‌خورد؛ […]
۱۰/۰۱/۱۳۹۹
اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند

اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند

اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند از مجموعه‌ی آیینه‌ها/ قسمت دوم آینه قرار است نمود حقیقت باشد، قرار است هر چیزی که در […]
۰۹/۰۱/۱۳۹۹
تصویر کلیشه‌ای، خوش منظره و منفعل زنان پشت پنجره

تصویر کلیشه‌ای، خوش منظره و منفعل زنان پشت پنجره

تصویر کلیشه‌ای، خوش منظره و منفعل زنان پشت پنجره انتظار – به هر رو- امری زنانه تلقی می‌شود و از فعلیت معمولا به عنوان صفتی مردانه […]
۰۷/۰۱/۱۳۹۹
روزمرگی

روزمرگی

روزمرگی انرژی حاکم بر مخلوقات “رافائل سویر” به طرز غریبی شبیه روزگار فعلی ماست. شاید این‌ روز‌ها در‌‌‌‌‌‌ کنار تمام نگرانی‌ها دغدغه دیگری هم داشته باشیم،‌ […]
۰۳/۰۱/۱۳۹۹
برای اینکه هیچ چیز نباید فراموش شود

برای اینکه هیچ چیز نباید فراموش شود

برای اینکه هیچ چیز نباید فراموش شود [ از مجموعه‌ی آینه‌ها/ بخش اول ] بی برو برگرد بخشی از چیدمان هر خانه‌ است؛ چه به شکلی […]
۲۹/۱۲/۱۳۹۸
پرندگان در حال پرواز در آثار ماگریت

پرندگان در حال پرواز در آثار ماگریت

پرندگان در حال پرواز در آثار مگریت پرندگان در حال پرواز، تصویری‌ست که غالبا در آثار رنه ماگریت تکرار شده است. برای یادآوری خوب است که […]
۲۵/۱۲/۱۳۹۸
آواز دلبرکان خاموش

آواز دلبرکان خاموش

آواز دلبرکان خاموش همه‌چیز اینجاست؛ درون و بیرون، ظاهر و باطن، آسمان و زمین. نکته و راز مگو و پنهانی هم اگر در کار باشد، که […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
در ستایش دست‌ها

در ستایش دست‌ها

در ستایش دست‌ها “دست‌ها” از دورترین زمانی که می‌شود متصور شد، سوژه‌های نام‌آشنای هنرمندان بزرگ و کوچک تاریخ هنر بوده‌اند. سوژه‌هایی که با خطوط ریز و […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
زنان از دریچه‌ی زنان

زنان از دریچه‌ی زنان

زنان از دریچه‌ی زنان از خودنگاره‌های افشاگر فریدا کالو گرفته، تا ثبت جزئیات زندگی روزمره‌ اما درخشان و نادیدنی رهگذرهای غریبه در عکس‌های سیاه و سفید […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
نقاش ترس یا تصویرگر جهان مردگان

نقاش ترس یا تصویرگر جهان مردگان

نقاش ترس یا تصویرگر جهان مردگان رعب و آرامش معمولا دو روی سکه‌ی مرگ در آثار هنری در طول تاریخ را نشانه می‌روند. اغلب آثاری که […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
همزیستی مسالمت‌آمیز سه محورِ تاریخ در کنار یکدیگر

همزیستی مسالمت‌آمیز سه محورِ تاریخ در کنار یکدیگر

همزیستی مسالمت‌آمیز سه محورِ تاریخ در کنار یکدیگر [ قسمت چهارم و آخرین از مجموعه‌ی خودنگاری‌ها و هنرمندان] ۱. کودکان در بازه‌ی سنی دوازده تا هجده […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
بیماری به عنوان یک "تمام‌کننده"

بیماری به عنوان یک “تمام‌کننده”

بیماری به عنوان یک “تمام‌کننده” “این فرد بیمار است.”، این را در توضیح کسی می‌گوییم، مانند اینکه او سیاه پوست است یا مثلا یک پزشک است […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
برگه‌هایی از شرح‌حال تو

برگه‌هایی از شرح‌حال تو

برگه‌هایی از شرح‌حال تو آیا خودنگاره اثری‌ست که هنرمند بدن و حالت صورت خود را در آن به تصویر می‌کشد یا هویت هنرمند تنها در تن‌اش […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸

مدام در معرض پوست‌اندازی بودن

مدام در معرض پوست‌اندازی بودن شرایط زندگی هر انسانی و مواجهه‌ی او با مسائل جهان اطرافش در برهه‌های زمانی مختلف، متفاوت است. هنرمند مثل هر انسان […]
۲۴/۱۲/۱۳۹۸
هنرمند در مرکز تصویر

هنرمند در مرکز تصویر

هنرمند در مرکز تصویر اگر باور داشته‌باشیم که نقطه‌ی آغاز کار هنرمند، یعنی لحظه‌ی تصمیم به خلق‌ اثر، زمانی‌ست که او تجربه‌ی منحصر به فرد زیستن […]
حمایت مالی از اُکرمگ