نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک

نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک

جِرمی اِسنل عکاس جوان آمریکایی که خودش را در دسته عکاسان بشردوستانه (humanitarian photographers) می‌داند، پروژه‌های متعددی را در نپال، هند و آفریقا کار کرده است تا از آدم‌ها و به‌خصوص چهره‌هایشان عکاسی کند.
او می‌گوید هیچ‌وقت نمی‌خواهد و سعی نمی‌کند که با دوربینش چهره‌ای را تحت‌تأثیر قرار دهد و یا از سوژه‌ای نمی‌خواهد که کار خاصی را انجام دهد و دلش می‌خواهد صورت‌ها را در هنگام عمل کاری که‌ هستند و یا بخشی از زندگی که بازگو کننده‌ی زیست آن‌هاست ثبت کند.
جرمی اسنل با تخصصی که در فیلمبرداری دارد شناخت خوبی بر نورها و ساخت نور با کمترین امکانات دارد. او برای گرفتن بیشتر عکس‌ها، نورها و صحنه را می‌چیند و همین می‌توان او را در زمره عکاسان استیج هم قرار دهد. اما این عمل بیشتر درمورد عکاسی‌های پرتره‌اش صدق می‌کند.
تابشِ نورهای نرم بر بدن‌ها و چهره‌ها،نوع قرارگیری و جاگرفتن فیگورها در فضا، ترکیب و انتخاب رنگ‌ها که در بعضی عکس‌ها کاملا سردند و در بعضی کاملا گرم، شات‌های او را طوری جلوه داده که انگار هم چیزهایی ساخته‌ی عکاس است و خیلی از اتفاق‌ها در فیگورها به خواسته و راحتیِ وجود خودشان در مقابل دوربین. می‌توان این تعامل به‌ وجود آمده بین عکاس و سوژه را در کارهایش دید. کارهایی که وقتی چندین بار نگاهشان می‌کنی، متوجه ردپای رویا و جادو درشان می‌شوی. بیشتر عکس‌ها در شرایط نوری کمی ساخته و گرفته شده‌اند و کم‌‌تر عکسی را با نورِ شدیدِ روز می‌شود دید. و‌ یا این‌که ما کم‌تر با چهره‌ای که آگاه بر عکاسی باشد روبه‌رو می‌شویم. بیشترِ نگاه‌ها به بیرون از کادر هدایت می‌شوند. سوژه‌ها ما را به سمتِ خیالشان می‌برند و این شاید یکی از شاخصه‌های مشترکِ این صورت‌ها و عکاسی اسنل باشد.

عرفانه صادق‌زاده

اکرمگ | ochremag

نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک
نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک
نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک
نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک
نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک
نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک
نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک
نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک
نورِ آبی بر بدن‌های تیره‌ی نمناک

 

حمایت مالی از اُکرمگ