رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها

رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها

شیوه‌ای که سمانه مطلبی برای بیان مفهوم و بیان آن‌چه در ذهنش می‌گذرد، برگزیده، شیوه‌ی دوخت روی پارچه می‌باشد. متریال او نه مقوا و کاغذ و بوم بلکه پارچه است. به گفته‌ی او: آثارش نوعی دوخت با سوزن است و در دسته‌بندی گلدوزی قرار نمی‌گیرد چراکه هنر گلدوزی قوائد و چارچوب‌های مشخصی دارد که در آثار او رعایت نشده‌ست. ظرافت، از تکنیک‌هایی‌ست که او به‌کار گرفته و اکثر آثارش از دوخت‌های ظریف شکل می‌گیرد. این ظرافت، خود، برخاسته از درون هنرمند، همیشه‌ درحال تکرار است. وقتی نگاه جزء به کل داشته باشیم درمی‌یابیم
مجموع دوخت‌های درهم‌کشیده و فشرده که در پایان، شمایل کلی آن شکل و فرم پدیدار می‌شود، گاها خیال‌انگیزند. خطوط نامنظمی که کنار هم معنادار می‌شوند و شمایل تازه‌ای می‌گیرند!
همیشه استفاده‌ی او از پالت رنگ‌های محدود، سوژه‌ها را قابل توجه می‌کند. البته که بیشتر رنگ‌های استفاده‌شده در طیف کرم و قرمز هستند و این انتخاب محدود، آثارش را به‌ظاهر مینیمال جلوه می‌دهد. اما درواقع دوخت‌های متعددی بر پارچه‌ها دیده می‌شود و به وضوح خلق چنین اثری زمان زیادی می‌برد.
چهره‌ی انسان همیشه معلق بین خنده و گریه و بی تفاوتی در فضای هنر و حتی فلسفه، چه مستقیم و چه غیرمستقیم تاثیرگذار بوده. صورت‌ها در آثار هنرمندان جهان، به‌شکل‌های متفاوتی خلق شدند و دوباره ویران گشته و سپس بازآفرینی شدند تا بتوانند آن حالت روحی معلق، آن درونیات و امیال هنرمند را منتقل کنند. به‌نظر می‌رسد حضور انسان‌ها با چهره‌های خوش و ناخوش، در آثار سمانه مطلبی مشخص و ثابت است، انسانی که هیچ‌گاه ذرات پراکنده‌ی جسم و جانش از یک مکان و از یک دوران زمانی حذف نمی‌شود، همیشه به‌شکلی حضور دارد.
صورت‌های خلق‌شده با نخ و سوزن، با فرم‌های یکسان و منظم سکوت کرده‌اند و تنها چیزی‌که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند، نقش ها هستند. کلاژی از سر یک انسان ناشناس و حشرات و ماهی یا پرنده‌ای که اجزای صورت او را می‌پوشاند. به‌نظر می‌رسد که نقش حشرات و پرنده‌ها، شاید رنج انسان است که در سال‌های متوالی با جان‌ او آمیخته می‌شود. هم‌چنین دوخت‌های ظریف و بی‌نظم، روی صورت‌ها، در بکگراندِ چاپ عکس‌های قدیمی بر پارچه، از 《یادآوری》 و 《میل به تداوم》 در انسان سخن می‌گوید. انسان‌هایی که زمانی زیسته‌اند و حالا در فراموشی دور شده‌اند یا از روی سال‌ها عبور کرده‌اند.
سمانه مطلبی هنرمند موفقی‌ست که آثارش در گالری‌های مهم تهران بارها به نمایش عموم درآمده، و هم‌اکنون هم آثاری از او با عنوان 《زرنیخ》 در گالری شریف درحال نمایش است.

 

فرناز خان‌احمدی

اکرمگ | ochremag

رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها
رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها
رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها
رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها
رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها
رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها
رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها
رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها
رد عبور سال‌ها و دقیقه‌ها

 

حمایت مالی از اُکرمگ