خامِ پخته

خامِ پخته

هنر جدید با ویرانگری آرمان‌های کهنه مانند پرسپکتیو و زیبایی یونانی، مسیر خود را اغاز کرد. در بین گرایش‌های بی‌شمار هنر جدید، عناوینی مانند هنرمندان مکتب ندیده، هنرمندان یکشنبه، هنر ناییف و هنر خام به طور کلی به هنرمندان یا شیوه‌‌هایی اطلاق می‌شوند که مسیری متفاوت با هنر رسمی داشته باشند.
هنرمند مکتب ندیده فارغ از جدال سالن‌ها و رقابت‌ها خلق می‌کند، او دیگر مجبور نیست به دنبال امور خاص باشد پس می‌تواند به سوی ‌تجربه‌های عام و کلی‌تر حرکت می‌کند، دراین مسیر او دیگر ملزم به خلق صحنه‌ای نیست که مطابق میل خواص باشد بلکه می‌تواند از روایت‌های روزمره و عامه بهره ببرد. او تجارب شخصی خویش را ‌ در اثر هنری بازتاب می‌‌دهد و همین آزادی عمل باعث تفاوت‌اش از اندیشه‌ی مرکزی می‌شود.
رضا بانگیز نقاش و مجسمه‌ساز، هنرمند مکتب دیده‌ایست که به سبک و سیاق آثار ابتدایی و خام هنرنمایی می‌کند. بانگیز انسان‌ها و عناصر را انتزاعی، بدون پیروی از پرسپکتیو و به شکل بدوی طراحی کرده و غالبا با دو رنگ سفید و سیاه نمایش می‌دهد، که این گزینش رنگی و تکنیکی به خاصیت بدوی بودن آثارش را می‌افزاید‌. در کنار فرم و ترکیب‌بندی، روایت‌گری ویژگی شاخص آثار اوست که با بازنمایی فرهنگ فولکلور و کوچه‌وبازار، فراهم می‌شود و همین روایتگری موجب می‌شود تا هنراش منحصر به عده‌ای خاص نباشد و در ذهن هر بیننده‌ای روایتی متفاوت با دیگری شکل گیرد. آنچه در هنر مدرن بیش از دیگر معیارها مهم است، توجه به خلاقیت و بیان درونیات هنرمند است که در آثار رضابانگیز به وضوح دیده می‌شود. او با بازگشت به گذشته و گزینش خاطرات‌اش، دنیایی منحصر به خود را خلق می‌کند. از این‌رو رضابانگیز را می‌توان در زمره‌ی هنرمندان مدرن ایرانی قرار داد که با رویکردی متفاوت خود را تثبیت کرده‌است.

 

شیما مصحفی

اکرمگ | ochremag

خامِ پخته
خامِ پخته
خامِ پخته
خامِ پخته
خامِ پخته
خامِ پخته
خامِ پخته

 

حمایت مالی از اُکرمگ