کانت، فیلسوف سده ۱۸، زیبایی را این چنین تعریف میکند:”زیبا آن است که لذتی بیافریند عاری از بهره و سود، بدون مفهوم و همگانی و بدون هدف، غایت و فرجام.”
تابلوهای “هدیه شفیعی” با نوارهای کاغذی درهم تنیدهی رنگین و اتصال آنها به قاب، مصداقیست برای تعریف کانت از زیبایی. تماشای آثار وی همچون گفتهی کانت برای بیننده لذتی به وجود میآورد عاری از بهره و سود، لذتی که مغرضانه نیست، برای درک بهتر آثار او به مفهومسازیهای پیچیده نیازی نداریم و دقیقا به همین دلیل هنر وی همگانیست و ترکیب بندی آثار اوغایتی بیرون از خود ندارد. در یک کلام هنر هدیه شفیعی خودبسنده است.
او برای خلق آثار خود کاغذها را به شکل نوارهای مستطیل شکل برش میدهد و به دقت آنها را رنگآمیزی میکند. در بعضی از ترکیببندی ها مجموعهی دوایر در یک سطح یکسان قرار گرفتهاند اما در مجموعهی “spike” یا میخها با مخروطهای تیزی مواجه میشویم که نگاه بیننده را نشانه گرفتهاست. در آثار وی تکرار واژه عشق به چشم میخورد و به گفته ی او فرم دایره تمثیلیست از بینهایت بودن عشق و یادآور رقص سماع صوفیان. او رولهای کاغذی را مانند راز میداند و تکثر دوایر این معما را پیچیدهتر میکند. هنرمند تصور میکند شخصی میتواند این رازها را برملا کند که جسورانه رولهای کاغذی را بازکند و نوشتهها را بخواند زیرا کاغذهایی که او استفاده میکند اوراق کتابهای کهنه هستند.
همین مشارکت مخاطب در شکل گیری معنا و عدم حضور یک معنای ثابت بیش از پیش به ما اثبات میکند که با چیزی فراتر از انبوه دایرهها مواجه هستیم. هدیه شفیعی با ترکیب کاغذ باطله، رنگ و خوشنویسی جهانی را ایجاد میکند که اگر مخاطبی باشیم با نگاه فرمالیستی کانت ، یا مطلع از نیت و مقصود هنرمند ویا بیخبر از این دو نگاه، نتیجهای که حاصل میشود لذت است و غرقشدن در قعر دایرهها.
۱.Abi Abi
Metropolitan Museum of Art, New York, NY
2.Paper containing handwritten and printed Farsi text Eshgh “Love/Passion” , water based ink and acrylics
3.Spike 20.2018
4.6colors.2012
The Alfond Collection of Contemporary Art, Rollins College, Winter Park, FL
5.Paper containing handwritten and printed Farsi text Eshgh “Love/Passion” , water based ink and acrylics
اکرمگ | ochremag