قصه‌پردازی از دشت‌ها تا پیاده‌روها

قصه‌پردازی از دشت‌ها تا پیاده‌روها

“کار هنری، همچون چیزی خاص، به محض ورود به نظام هنر، از کارهنری بودن باز می‌ماند. به شی‌ای تبدیل می‌شود که صرفا برای خرید و فروش و حمل و نقل و به‌نمایش گذاشتن در می‌آید و غیر قابل استفاده می‌شود.”
طبق گفته‌ی هایدگر در رساله‌ی “سرآغاز کار هنری”، در جهان مصرفی امروز، اثر هنری می‌تواند تغییر هویت دهد، هنر به صنعت بدل شود و نام و آوازه‌ی تجاری به خود بگیرد. اما در این میان، هنرمندانی همچون آنه محمد تاتاری، از صنعت رنگرزی و چاپ، وام می‌گیرند تا اثر هنری خلق کنند. تکنیک مورداستفاده‌ی او، اکثرا چشم را به تماشای هنر فولک و کلاسیک و سنتی ایران به دوران گذشته می‌چرخاند. به گذشته‌ای که اکثر اقوام، پارچه‌های بافته‌شده با دست را رنگرزی نموده و چاپ باتیک می‌کردند و آن‌ها را برای استفاده‌های مختلف به شکل لباس و پارچه درمی آوردند.
چاپ باتیک نوعی چاپ سنتی‌ست که با رنگ‌های طبیعی، روی پارچه‌ی ابریشم طبیعی، با بهره گیری از موادی هم چون پیه، پارافین، موم، کلفن و سقز صورت می‌گیرد.
حالا آنه محمد تاتاری با آمیختن نوعی نگاه و برداشت هنری به این حرکت، جریانی تازه ساخته و جهان شخصی خود را دارد. در عین‌حالی که آثارش در ذهن مخاطب به‌دلیل نوع رنگ‌های به‌کار گرفته شده و جنس پارچه‌ها، کلاسیک و اصیل می‌نماید، اون در تلاش بوده آثارش رنگ و رخ سنتی به خود نگیرند و با به‌کار گیری متریال متفاوت، آن‌ها را به هنر مدرن و معاصر نزدیک‌تر بسازد. او گاهی از تکنیک کلاژ نیز استفاده کرده است، اما به گفته‌ی خود تاتاری مدت زمان زیادی شده که آثارش شکل و فرمت چاپ باتیک را دارد.
انتخاب رنگ‌های گرم و بسیار شاد و زنده، گویی او را با اصالتش پیوند می‌زند…. .
حضور زنان و مردان ترکمن با نوع متفاوت پوشش و برگزیدن شیوه‌ی خاصی از موسیقی و رنگ و محل سکونت، حضور اسب‌ها و دشت‌های پر از گل، که زندگی را جلوه‌ای دیگر می‌بخشند، در آثار آنه محمد تاتاری، جان می‌گیرند و سخن می‌گویند. تکیه‌ی او بر سنت و تمدن به‌شکل ویژه‌ای پررنگ است، که گاهی به او مجال گریز نمی‌دهد، و او را در چارچوب و قوائد نگارگری، گرفتار نگاه می‌دارد. در جهان او همه‌ی موجودات، قصه‌گوهای ماهری هستند، که از روایات گذشته و آیین‌های ماندگار سخن می‌گویند تا فرداها را خلق‌کنند. انگار نقش و نگارهای روی پرچم‌های آئینی، و چهره‌های قصه‌ساز در ادبیات کهن فارسی، مثل داستان لیلی و مجنون نظامی گنجوی، و داستان شاه صنم غریب، از داستان‌های قدیمی ترکمن‌ها، الهام بخش او بوده‌اند.
آنه محمد تاتاری هنرمند موفقی که بسیاری نمایشگاه در کشورهای اروپایی و امریکایی برپا نموده که و از جمله می‌توان به موزه‌ی بریتانیا، و موزه هنرهای معاصر تهران اشاره کرد.

 

فرناز خان‌احمدی

اکرمگ | ochremag

قصه‌پردازی از دشت‌ها تا پیاده‌روها
قصه‌پردازی از دشت‌ها تا پیاده‌روها
قصه‌پردازی از دشت‌ها تا پیاده‌روها

 

حمایت مالی از اُکرمگ