یک گفتگوی کوتاه با سوگل کاشانی

یک گفتگوی کوتاه با سوگل کاشانی

 

درباره‌ی اهمیت “خط” در آثارتان توضیح می‌دهید؟

کارهای زیادی از من نیست که در آن خط فارسی به کار رفته باشد. چند کار از مجموعه “روبهان و گرگان” (١٣٩۵) و دو «کتاب هنرمند» است که سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کار کردم که در سومین و چهارمین بازار کتاب هنری بنگاه از سوی گالری اینجا به نمایش درآمد. اما آنچه درباره پرسش شما باید بگویم این است؛ زبان یک ابزار قدرتمند است براى آفرینش. ایده این دو کتاب بر پایه پیوند نگارش و تصویر دریک کناب پدید آمده است. یک مفهوم کلى از میان متن ها و تصاویر در هر کتاب بیان مى شود. هنرمندان بیشماری در تاریخ از متن، واژه، حروف و شماره به عنوان یک بن زیبایى شناسانه و موجز براى بیان احساس خود استفاده کرده اند. تنیدگى متن و هنر از نسخه هاى خطى تذهیب شده در کنار نقاشى هاى قرون وسطى تا جمله “من میخرم پس هستم” باربارا کروگر (١٩٨٧) و نمونه های بسیار دیگر در هنر معاصر، همگى نشان از قدرت تاثیر گذارى ژرف زبان (خط) در آثار هنرى دارد.

 

نسبتی میان فرم‌ها و نمادهای نقاشی ایرانی و آثار شما وجود دارد؟

از آنجا که در هر یک از مجموعه هایم به موضوع و  مفهومى متفاوت از قبلى و بعدى مى پردازم، لزوما در همه کارهایم فرم ها و المان هاى ایرانى دیده نمى شود، تنها در مجموعه “چه بر سر سرو آمد؟” که سال ٩٩ در گالرى اینجا به نمایش در آمد فضاهاى نقاشى هایم با الهام از مینیاتور ایرانى است. سرو به عنوان فرم اصلى در فضایى هندسى (الهام از معماری بنا ها در مینیاتور ایرانی) قرار گرفته. البته در کتاب هنرمند هایم هم از صفحه آرایى کتاب هاى مصور کهن ایرانى  وام گرفته ام و از نوشتار فارسى استفاده کرده ام.

 

از چه هنرمندانی تاثیر پذیرفته‌اید؟

تاثیر پذیرى من در کارم به یک هنرمند، یک اثر یا یک جنبش هنرى معطوف نمى‌شود. بى‌شک هنرمندان بسیارى و آثار هنرى برجسته‌اى در رشته‌هاى مختلف هنر در راهم بر من تاثیر داشتند و از آنان بسیار آموخته‌ام.

 

ایده‌های اصلی آثارتان اغلب چطور شکل می‌گیرند؟

هر آنچه احساسم را درگیر کند یا شورى در من آورد مى‌تواند ایده جدیدى برایم باشد. شور براى ادامه کارم ضرورى است. پرداختن به مفاهیمى که انسان معاصر در رابطه با جامعه‌اى که در آن زیست مى‌کند تجربه می‌کند، برایم جذاب است.

 

آیا سویه‌های زندگی مدرن بر آثار شما تاثیرگذار هستند؟

بله. زیستن در هر جهانى (زمان – مکان) بى‌‌تاثیر از ویژگى‌هاى آن نیست. گرچه المان‌هاى مدرن چهره شهر و همشهریان من در تهران را دگرگون یا به ظاهر مدرن کرده است، اما باورهاى سنتى هنوز با قدرت در برابر اندیشیدن مدرن ایستاده و در واقع ببشتر از اینکه من در کارم تاثیر از زندگى مدرن داشته باشم. متاثر از آسیب‌هاى یک دگرگونى بزرگ هستم.

 

درباره‌ی نمایشگاه پیش رو یا مجموعه‌ی جدیدتان بگویید؟

در حال کار روى مجموعه جدید هستم، اما معمولا تا کار تمام نشود درباره‌اش صحبتى نمى‌کنم.

 

نقاش‌ها و هنرمندان موردعلاقه‌ی شما چه کسانی هستند؟

همانطور که پیش‌تر گفتم نقاشان و هنرمندان بسیارى در رشته‌هاى مختلف هنرى هستند که شیفته آثار و روش کارشان هستم.

 

فرناز خان‌احمدی

اکرمگ | ochremag

یک گفتگوی کوتاه با سوگل کاشانی

حمایت مالی از اُکرمگ